"Creëer een Business & Lifestyle waarin je nooit op vakantie hoeft"- Rob van den Borne

Willen Ondernemers Geen Omzet?

Willen Ondernemers Geen Omzet?

Je herkent ze wel; de Linkedin berichten waarin iemand een vraag stelt en iemand uit jouw netwerk “tagged” jouw naam zodat je een melding krijgt en hierdoor het bericht gaat lezen.

Bijvoorbeeld: iemand buiten jouw netwerk stelt een hulpvraag en zoekt een leverancier, spreker of adviseur / coach. Wat er vervolgens gebeurt is heel raar (voor mij). Iemand uit jouw netwerk leest dit en wilt jou dan gaan helpen. Hij zet je naam onder het artikel zodat je deze melding krijgt. Soms staat er dan ook een aanvulling bij zoals: ‘(jouw naam) kan je absoluut helpen’, of ‘is dit iets voor jou (jouw naam)?’.

So Far So Good

Tot nu toe denk je; prima en wat leuk dat iemand een persoon uit zijn / haar netwerk wilt helpen. Maar dan begint het pas echt bijzonder te worden want de “getagde” persoon gaat ook reageren. Dit is natuurlijk goed maar de manier waarop zorgt voor bedenkingen bij mij.

De genoemde persoon antwoord dan vaak met een zin zoals “ja hoor, dat kunnen wij heel goed” of “dank je voor de aanbeveling”. Ik zie vaak tientallen keren onder een hulpvraag staan en denk dan; wat gebeurt er nu?

Wat Nu?

Ik zie dat regelmatig en vraag me dan af; wat gebeurt er nu? Gaat de genoemde persoon bellen en contact opnemen met de persoon die de hulpvraag stelt? Komt er iemand in actie of niet?

Natuurlijk kan ik het niet zien maar durf te stellen dat de meeste ondernemers niet in actie komen en niemand gaan bellen of mailen. Er wordt eerder een passieve houding aangehouden met de veronderstelling; “zo, ik ben genoemd dus als er behoefte is word ik nu wel gebeld”.

Of ze reageren met een passief antwoord waardoor de aanvrager in actie moet komen. In het ergste geval zie ik deze reactie: “bedankt, dat kunnen we zeker. We zijn bereikbaar via (telefoonnummer)”

Ho Ho Ho

Je gaat te snel, Rob want dit zijn aannames en je weet niet wat er gebeurt. Oké, ik weet dit niet zeker vast te stellen natuurlijk maar ik zie geen vervolg. En met mij velen anderen. En bedenk je dan nu eens; wat voor een indruk maakt dat?

Zowel voor diegene in jouw netwerk, de steller van de hulpvraag als de mensen die meelezen gebeurt er niets. Ze zien een digitale aanbeveling maar geen actieve opvolging.

Wat is hiervan het resultaat? Je kunt je wel bedenken dat iedereen voortaan zich wel bedenkt om je weer aan te bevelen, ook digitaal. En dat is zonde want je wilt

a) in contact komen want dit is een uitstekende kans om een opdracht te realiseren of tenminste met de lead in contact komen

b) aan de promoter laten zien dat je daadwerkelijk aanbevelingen opvolgt zodat deze blijft aanbevelen

c) een uitstekende indruk weken aan diegene die meelezen zodat zij ook jou gaan aanbevelen

Wat Is De Oplossing?

De oplossing is simpel en eenvoudig; reageer zsm op de “aanbeveling” door te melden in de reactie wat je gaat doen. Je kunt gaan bellen, mailen, langsrijden met gebak, het maakt niet uit maar geef aan wat je gaat doen zodat iemand niet hoeft te gissen maar weet wat er gebeurt. Je zal dan veel meer aanbevelingen krijgen, dat garandeer ik je.

Oh, en als je afvraagt hoe dat je aan de gegevens komt van deze persoon met de hulpvraag; rechtsboven van het profiel vind je de contactgegevens of je dient daadwerkelijk de naam en het telefoonnummer van het bedrijf op te zoeken via Internet.

Succes!

You must be logged into post a comment.