"Creëer een Business & Lifestyle waarin je nooit op vakantie hoeft"- Rob van den Borne

Wil Jij Klanten Aantrekken?

Liever Klanten Aantrekken Dan Najagen?

Ik zie veel ondernemers worstelen met hun omzet en naarstig op zoek zijn naar klanten. Wanneer je marketing op de juiste manier toepast hoef je geen klanten na te jagen maar ga je klanten aantrekken. Succesvolle ondernemers lijken dan ook altijd voldoende klanten te hebben, hoe komt dat? Omdat ze weten hoe ze klanten aantrekken!

Klanten Aantrekken Tips

Wanneer je zelfstandig ondernemer in de dienstverlener (coach, consultant, trainer) bent is het vaak lastig om aan klanten te komen. Je weet veel over je vakgebied en kan echt goed hulp bieden maar het klantencontact, op het moment dat de deal gesloten moest worden, is een onervaren gebied. Of je hebt hier wel ervaring in maar weet nog geen klanten aan te trekken.

Om Klanten Aan Te Trekken Moet Je Weten Wat De Klant Wil

Om klanten aan te trekken moet je weten wat de klant wil. Dat klinkt gemakkelijker dan dat het dit is want vaak vergissen we ons. We denken te weten wat de klant wilt maar weten het niet zeker. Nu zijn er verschillende manieren om hierachter te komen maar de allerbeste manier (voor mij) is om het de klanten te vragen.

Stel je klanten vragen! Waarover hoor ik je denken. Je kunt je klanten vragen stellen over zaken waarmee de klant momenteel zit oftewel wat is zijn probleem? Hoe vaak heeft hij dit probleem en wat is er al gedaan om dit probleem op te lossen? Wat kost het als dit probleem blijft voortduren?

Door vragen te stellen wordt duidelijk welke problemen jouw klanten hebben en dat kan leiden tot een oplossing die jij dan weer gaan aanbieden. Zo is het heel goed mogelijk dat je – door vragen te stellen – erachter komt dat jouw klanten ook behoefte aan meer van jouw diensten. En dat wist je niet want je liet de klant de leiding houden over het gesprek.

Die Vraagt Die Leidt

Een gesprek met een klant is als een klassieke dans (wie kan er nog dansen?) Dansen doe je met zijn tweeën en op een bepaalde cadans of ritme. Je zorgt ervoor dat jij diegene bent die leidt en dat de andere alle vertrouwen in je heeft. Je stuurt en houdt overzicht zodat je veilig het tot het einde van de muziek volbrengt. Tevreden breng je jouw danspartner terug naar de tafel en als alles goed is verlopen is de kans op een volgende dans heel groot.

Nu is de vraag; kun jij dansen en kun jij leiden?

Veel ondernemers kunnen niet of slecht leiden tijdens een verkoopgesprek met een klant. Er is geen ritme en het gaat alle kanten op waardoor men regelmatig spreekwoordelijk ‘uit de bocht vliegt’.

Om klanten aan te trekken is dus handig om vragen te stellen. Neem contact op met een aantal klanten en stel ze vragen over problemen die ze ondervinden en ontdek of je hierop een aanbod kunt doen.

Wanneer je weet welke problemen zich herhalen en vaker voorkomen is het logisch om te denken dat andere klanten (of potentiële klanten) dezelfde problemen hebben.

Hiermee kun je de klanten die je graag wilt hebben gaan aantrekken want je kunt deze problemen, met jouw aanbod voor de oplossing, gaan aanbieden en promoten. Dat kan op verschillende manieren, denk aan blogartikelen schrijven en plaatsen op social media kanalen zoals Linkedin en Facebook. Videos maken en opladen naar Youtube kan natuurlijk ook.

Wil je echt resultaat krijgen schrijf dan een speciaal rapport of eboek en laat het jouw klanten downloaden, in ruil voor een emailadres. Maar natuurlijk ook offline; er is nog steeds niets mis met het plaatsen van een advertentie zolang deze gaat over een probleem en jouw oplossing voor je ideale klanten.

Een logisch vervolg is dat je reacties gaat krijgen van mensen die graag een oplossing willen hebben voor het genoemde probleem. En aangezien jij diegene bent met de oplossing is het logisch vervolg dat ze ingaan op jouw aanbod.

Wanneer je praat over het probleem van je klanten en je biedt een oplossing aan is het logische vervolg dat je aanvragen gaat krijgen. Door dit op de juiste manier te communiceren ga je interesse wekken bij jouw klanten.

Klanten gaan contact met je zoeken waardoor het veel gemakkelijker wordt om je producten / diensten te verkopen. Er is namelijk al een behoefte gecreëerd.

Deze manier werkt veel beter dan telkens achter klanten aan te jagen en als ‘gladde verkoper’ gezien te worden. Continue je aanbod aanbieden aan iedereen die maar langs komt is niet leuk, voor niemand. Voor jou niet en zeker niet voor jouw (potentiële) klanten.

Stop daarom aub met het aanbieden van je producten en diensten aan iedereen en ga vragen stellen. Alleen op die manier kom je erachter of deze persoon bij jou past en of je hem goed van dienst kunt zijn zodat er weer een volgende “dans” komt.

Ga daarom aan de slag met deze tip en kijk wat er uit gaat komen. Ik weet zeker dat je nog niet alles van je klanten weet terwijl je dit wel denkt.

Onderschat deze methode niet want te vaak wordt het juist andersom gedaan waardoor diensten en producten volledig floppen.

You must be logged into post a comment.