"Creëer een Business & Lifestyle waarin je nooit op vakantie hoeft"- Rob van den Borne

Wil Jij Gemakkelijk Leuke en Goede Klanten Aantrekken?

Leuke en Goede Klanten Aantrekken Tip

Ik spreek veel ondernemers en vaak hoor ik dan dat ze meer klanten willen hebben. Ook hoor ik vaak ondernemers klagen over klanten. Volgens mij heeft het allebei met elkaar te maken want je bent niet duidelijk – genoeg – voor je Meest Ideale Klanten waardoor je of te weinig klanten hebt of klanten hebt die je liever niet meer wilt hebben.

Stel Jij Eisen Aan Je Klanten?

“when you qualify hard, closing is easy”

Dit gezegde zegt dat als je hogere eisen stelt aan je klanten het gemakkelijker wordt om ze te krijgen. Nu kan dit tegendraads klinken, of zelfs arrogant, maar geloof me dat het werkt.

Telkens als ik mijn eisen bekijk van mijn Meest Ideale Klant en dit bijstel (want het is een continue proces) ontdek ik dat het veel gemakkelijker is om leuke en goede klanten aan te trekken.

Het Probleem Van Veel Dienstverleners

Het probleem van veel dienstverleners is dan ook dat zij geen of weinig eisen stellen aan hun klanten, zolang ze maar klanten krijgen.

Vaak zie ik dienstverleners die van “alle markten thuis zijn” en hierdoor heel veel problemen hebben. Ze hebben problemen met het behalen van voldoende omzet en als ze een potentiële klant spreken gaat het vaak over de prijs. Dat lijkt me ook niet de meest ideale situatie om in te zijn.

De oplossing zit erin om een duidelijk ‘eisenpakket’ te maken voor je klant zodat het veel gemakkelijker wordt om te kwalificeren. Een bijkomend voordeel is dat je super aantrekkelijk wordt voor je MIK.

De klanten die dan “ja” zeggen tegen je aanbod weten dan ook dat andere deelnemers op hetzelfde niveau zitten, wel zo handig en prettig want dat stimuleert elkaar weer waardoor ze nog betere resultaten behalen.

Een ander probleem dat veel voorkomt is dat klanten anders gaan klagen. Ze voelen dat ze niet de juiste keuze hebben gemaakt en balen hiervan. Best wel logisch voor mij, je wilt tenslotte als ondernemer groeien en uitgedaagd worden.

Het ontbreekt vaak de moed om een goede keuze te maken waarbij jij, als dienstverlener, helemaal gelukkig wordt omdat je volledig tot je recht komt en het beste van jezelf kunt geven. Dat is jammer en dat hoeft niet; sterker nog – stop ermee!

Je helpt jezelf en je klanten niet door er voor iedereen te zijn. Durf een keuze te maken dat aansluit op jouw lijstje waaraan jouw Meest Ideale Klant voldoet. Alleen op die manier kun je onderscheidend zijn en succesvol worden.

Gaat het ‘pijn’ doen omdat je misschien omzet gaat missen? Ja, waarschijnlijk wel. Althans in het begin zul je dit merken maar je zal verbaasd zijn hoe snel het wordt omgedraaid en jij als expert wordt gezien en echt leuke en goede klanten gaat aantrekken die graag met je willen samenwerken.

You must be logged into post a comment.