"Creëer een Business & Lifestyle waarin je nooit op vakantie hoeft"- Rob van den Borne

Werken aan het bedrijf, hoe vaak doe jij dit?

Werken aan het bedrijf, in plaats van in het bedrijf werken

Veel ondernemers nemen te weinig tijd om zich bij te laten staan, door een businesscoach of een buddy. Dat is jammer want is het is super belangrijk om regelmatig uit je bedrijf te stappen en te ‘sparren’ met iemand die jou uitdaagt.

Vaak zijn vrienden of familieleden niet de ideale partner hiervoor omdat ze anders naar jouw bedrijf kijken dan dat jij dit doet. Een buitenstaander is dan ook neutraal en kan je vaak het beste uitdagen over jouw plannen.

Hoe kies je dan een goede Businesscoach?

Een goede businesscoach kiezen kan op heel veel verschillende manieren. Op de eerste plaats moet er een klik zijn, tenslotte ga je heel veel met elkaar samenwerken en leert de businesscoach alle ins- en outs van jou en jouw bedrijf. Dit betreft ook persoonlijke informatie.

Natuurlijk dient een businesscoach kennis te hebben en is ervaring belangrijk maar niet het allerbelangrijkste. Ik hoorde laatst van iemand dat een businesscoach al een aantal boeken geschreven moet hebben en weer iemand anders vertelde dat een businesscoach zelf een aantal bedrijven moet hebben gehad.

In beide gevallen ben ik hier niet mee eens; ik ben bezig met een boek maar dat maakt mij niet een betere coach dan dat ik nu al ben. Het verkopen van bedrijven doe al jaren en ja ik heb zelf bedrijven gehad met veel personeel. Dit heb ik nu niet meer, en ik kan je zeggen: ik wil het ook niet meer.

Volgens mij is het belangrijker dat de coach jouw begrijpt waar je nu staat, waar je naar toe wilt gaan en welke uitdagingen dat je gaat tegenkomen. Samen maak je dan een strategie en plan om dit te bereiken. Regelmatig toetsen jullie of je op het juiste pad bent of dient aan te passen.

Ook is belangrijk of jouw businesscoach in zichzelf investeert door bij te blijven met kennis en zijn kunde blijft ontwikkelen. Zo heb ik, alleen al in de afgelopen 24 maanden, voor meer dan €20.000,00 geïnvesteerd om nog meer en betere strategieën te ontdekken. Hier hebben mijn klanten natuurlijk baat bij en geeft aan dat ik ook vaak als leerling me laat coachen want een eigenwijze coach, die denkt alles al te weten, lijkt me geen goede businesscoach 😉

You must be logged into post a comment.