"Creëer een Business & Lifestyle waarin je nooit op vakantie hoeft"- Rob van den Borne

Wat Is Jouw Gedragsstijl Als Verkoper?

Ken Jij Jouw Gedragsstijl Als Verkoper?

Ondernemers zijn verkopers, sommige willen dit niet weten of horen maar het is wel zo want zonder het verkopen van je aanbod zal jouw bedrijf niet lang bestaan.

Zoals elk mens een voorkeur heeft in een gedragsstijl heeft dus ook elke ondernemer een voorkeur in gedragsstijl. Het is belangrijk om te weten welke voorkeur jij hebt zodat je jouw talenten, kunde en energie het beste kunt gebruiken ten behoeve van je bedrijf.

Meer Klanten Krijgen Is Niet Altijd Nodig

Meer klanten krijgen is vaak de eerste gedachten bij ondernemers toch is dit niet altijd de beste manier. Wanneer je kijkt naar je huidige klantenbestand is het veel belangrijker om erachter te komen hoe je deze klanten beter kunt helpen want hier zitten kansen op meer omzet.

Het is gebleken dat je veel gemakkelijk meer omzet kunt halen uit bestaande klanten dan uit het werven van nieuwe klanten. Dat is logisch maar niet iedereen past dit toe. Vaak ligt dat aan de gedragsstijl van de ondernemer / verkoper. Sommige zijn vanuit hun natuur dan ook meer een “hunter” dan een “farmer”.

Wat ben jij? Hunter of Farmer?

Veel ondernemers weten het niet van zichzelf of ze hunter of farmer zijn. Ik zal het uitleggen: een hunter is een jager en krijgt een tevreden gevoel van het vinden van nieuwe klanten. Het scoren van deze nieuwe klanten geeft een adrenaline kick en dat is prima.

Zodra je weet dat dit bij jouw gedragsstijl past kun dit in je voordeel toepassen. Je gaat elke dag op zoek naar nieuwe deals en omzet. Zodra de deals is gesloten ga je op zoek naar een nieuwe klant want de afhandeling van de opdracht / order laat je liever over aan anderen. In het beeld van vele anderen wordt dit gezien als een type “verkoper”.

Een farmer is als een boer; hij verzorgt zijn kudde dieren en akkers om ervoor te zorgen dat alles goed gaat bloeien en groeien. Deze stijl heeft een langere termijnvisie nodig dan een hunter, deze jaagt en zorg voor de dagomzet.

Een farmer is dus meer een relatiebeheerder, iemand die zorgt dat de eerste verkoop het begin van een relatie is. Zodra de eerste verkoop is gerealiseerd zie je continue aanknopingspunten om deze klanten verder te helpen. Dit kan zijn door het aanbieden van jouw aanbod van producten en diensten of zelfs van anderen zoals van partners en ja, zelfs van concurrentie. Alles in het belang van de klant.

Het is dus belangrijk om eerst te kijken hoe je zelf in elkaar steekt voordat je jouw strategie gaat bepalen van het creëren van meer omzet. Er is geen goed of fout in deze echter is het een groot voordeel als je weet wat jou beweegt en waar je energie van krijgt.

Het heeft ook te maken met jouw aanbod want als je een “hunter” bent maar jouw aanbod behoeft veel aandacht aan de klant na de aankoop, kan dit weer zorgen voor frictie tussen jou en je klanten. Let er daarom op dat je het juiste aanbod doet en op de juiste manier aanbiedt want als dit niet aansluit op jouw stijl gaat het niet lang goed.

Bepaal Je Aanbod

Bij het bepalen van je aanbod, en de manier waarop jouw klanten dit bij jou kunnen kopen, zorgt voor succes of falen. Zoals ik al meldde is het belangrijk dat dit bij jou past zodat alles in de juiste energie blijft.

Heb je graag persoonlijk contact met de klanten en doe je graag coachen of ben je iemand die graag de inhoud in een online cursus maakt en minder klantencontact wilt onderhouden? Nogmaals; er is geen goed of fout in deze maar begrijp dat het 2 verschillende manieren van verkopen en ondernemen zijn.

Kies daarom de manier die bij jou past of je maakt een combinatie en ga ontdekken wat jou het beste past.

You must be logged into post a comment.