"Creëer een Business & Lifestyle waarin je nooit op vakantie hoeft"- Rob van den Borne

Wat Is De Waarde Van Emailmarketing?

Emailmarketing Heeft Geen Waarde, Of Toch Wel?

Emailmarketing, vaak de heilige graal van Internetmarketing genoemd maar is dat nog steeds of zijn platformen zoals Linkedin en Facebook inmiddels zo sterk dat Email marketing overbodig is geworden. Het valt me op dat ik zelf steeds korter op een lijst blijf staan van iemand die een webinar organiseert of een e-book aanbiedt. Hoe komt dat?

Emailmarketing = gratis

Vaak is dit wat de internetmarketing-experts vertellen; ‘emailmarketing is gratis’. Nu ben ik van mening dat er geen ‘gratis’ bestaat en ook in dit geval gaat het niet op want om gebruik te maken van een Email Service Provider (ESP) dien je te betalen.

Voor de zekerheid; een ESP gebruik je om gelijktijdig honderden (of duizenden) mensen op een emaillijst een mail te sturen. Ook kun je met een ESP geautomatiseerde mails sturen, meteen na het invullen van een ontvangen emailadres. Niet te verwarren met het versturen van een email via Gmail, etc.

Voor het gebruik van een ESP zijn kosten nodig, niet erg natuurlijk maar wat heeft het nog voor waarde als de persoon zich zo snel weer uitschrijft van de lijst. Je bouwt alleen maar kosten op want de meeste ESP’s tellen alle inschrijvingen, ook van de mensen die zich uitschrijven. Tot zover de factor ‘gratis’.

Emailmarketing Is Noodzakelijk

Blijkbaar zijn er gemiddeld 7 touchpoints nodig om een koude lead om te zetten naar een betalende klant. Dit zijn gemiddelde en is afhankelijk van het product, proces en factoren zoals prijs. Diverse onderzoeken hebben dit aantal aangetoond en daarom kan email marketing wel een belangrijk onderdeel zijn van je marketing toolbox.

Door gebruik te maken van email marketing is het gemakkelijk om mensen die interesse hebben in je aanbod diverse keren te verwennen met goede informatie. Hierdoor stijgt het verlangen om van je kopen.

Maar kun je dit ook op een andere manier doen, door bijvoorbeeld actiever te zijn op platformen waar jouw ideale doelgroep zich bevindt. Denk dan aan Facebook of Linkedin, wat zijn daarvan de mogelijkheden?

Wordt Social Media De Vervanger Van Email Marketing?

Wanneer je kijkt naar de gemiddeld tijdsbesteding op Facebook en Linkedin kan ik me voorstellen dat veel ondernemers de focus hierop gaan leggen. Okay, je kunt veel minder gaan automatiseren maar het biedt wel de mogelijkheid voor de prospect om jouw aanbod beter te leren kennen.

Deze social media platformen bieden namelijk veel mogelijkheden om ook de 7 touchpoints te bereiken EN je kunt dit toepassen met verschillende tools zoals video, audio en tekst zodat je alle modaliteiten van een persoon weet te raken. Daarbij komt dat, wanneer een artikel goed is, je kans maakt dat iemand dit gaat liken zodat je ook meteen aandacht kunt krijgen van het netwerk van jouw database. Dit komt zelden voor bij email marketing.

Email marketing, wel of niet doen?

Er zijn dus voor- en nadelen voor email marketing en van alles is iets te zeggen. Ik denk dat een goede ondernemer in elk geval weet dat hij waarde biedt ongeacht het platform of tool die wordt gebruikt. Ga geen tijd verkwisten van je prospect of klanten want dan ben je ze kwijt. Biedt ze wat ze nodig hebben, of in elk geval wat ze willen (ook hierin zit een verschil).

Wanneer ik kijk naar mijn eigen gedrag dan zie ik steeds minder behoefte om op een emaillijst van iemand te staan. Dat kan met mij te maken hebben, met mijn kennis of met de afzender en zijn kennis. Wanneer het mij niets oplevert dan schrijf ik mij snel uit. Een handige tool hiervoor is unroll.me. Deze tool koppel je aan je email-ontvanger (bijvoorbeeld Gmail) en de tool zoekt door je mails naar de afzenders. Je krijgt vervolgens een overzicht te zien waarop je bent geabonneerd en kunt kiezen om je uit te schrijven of om dit te laten. Het werkt reuze snel.

Met het grootste gemak heb ik mij op tientallen lijsten uitgeschreven en dat gaf een heerlijk gevoel van meer vrijheid!

Waarde Leveren Blijft De Sleutel

Het is dus belangrijk om waarde te leveren, zelfs als een platform gratis of bijna gratis is. Maar hoe bepaal je wat de waarde is voor de ontvanger? In dat geval denk ik dat er 2 mogelijkheden zijn; je maakt gebruik van een uitgebreide ESP met diverse mogelijkheden om emails te koppelen met ‘tags’ waarbij je gaat kijken naar wie welke email heeft geopend, op welke links ze hebben geklikt, etc. Deze mensen kun je dan sorteren en weer een andere mail sturen naar diegene die dit niet heeft gedaan.

Een andere optie, mijn voorkeur, om vooraf duidelijk te zijn; voor wie is dit ebook of webinar bedoeld, wat ga je leren en hoevaak kan iemand een mail van jou verwachten. Wanneer zich dan iemand inschrijft heb je aan de voorkant een selectie gemaakt en is de betrokkenheid van het lezen van jouw informatie vele malen hoger. De tijd dat je een ‘one-size-fits-all’ mentaliteit kon toepassen is voorbij.

Email Marketing Podcast

Sinds enkele dagen ben ik gestart met podcasting en heb een podcast over Emailmarketing gemaakt Deze kun je hier beluisteren via deze link: https://anchor.fm/robvandenborne?at=656904 of hieronder.