"Creëer een Business & Lifestyle waarin je nooit op vakantie hoeft"- Rob van den Borne

Wanneer ondernemers ontdekken hoeveel ze kunnen verdienen

Het antwoord dat hij niet verwachtte

Afgelopen week had ik een hele leuke ervaring. Ik zat met een paar ondernemers bij elkaar om van elkaar te leren. 1 ondernemer was nieuw voor deze groep en leidde deze training.

Hij stelde aan iedereen dezelfde vraag ‘wat doe je voor werk?’

Op deze vragen kwamen een paar vage antwoorden (waarbij ik me dan afvraag of deze ondernemer zelf wel weet wat hij/zij doet en of het duidelijk is bij de ontvanger van deze boodschap).

Het is belangrijk om een heldere boodschap te hebben zodat het voor de ontvanger klip en klaar is wat je doet, voor wie en welk resultaat jij levert. In veel gevallen is dit niet duidelijk.

Toen deze trainer dezelfde vraag aan mij stelde was ik voorbereid, dat komt omdat ik deze zin regelmatig uitspreek:

Ik bied een coachingprogramma aan voor zelfstandige ondernemers zoals trainer, coach, consultant en adviseur om – gegarandeerd – een stabiele omzet van minimaal €100.000 te realiseren

BAM!

Je had zijn ogen moet zien; die werden groot en het werd stil…. muisstil. Niemand zei meer iets.

Het duurde even voordat hij zich herstelde en een vervolgvraag kon stellen (ik heb geen idee wat er in zijn hoofd gebeurde)

“en stel nu dat ze dit niet realiseren?”

Mijn eerste gedachten was dat deze vraag wel iets over de trainer zei (heeft hij zelf – nog – geen 100k omzet, of gelooft hij het niet?) maar ik vertelde hem mijn antwoord;

“mijn klanten halen deze resultaten wanneer ze in actie komen en de stappen implementeren. Er is genoeg bewijs dat het werkt. Neem een kijkje op mijn Linkedin-profiel en lees de ervaringen“.

Hij begreep dat ik serieus was en nam het – tijdelijk – aan voor waarheid en ging verder met andere deelnemers.

In de pauze zag ik hem op zijn smartphone kijken maar wist niet dat hij op mijn Linkedin profiel had gekeken. Tegen het einde van de pauze kwam hij naar me toe. Hij vertelde dat hij de ervaringen had gelezen en onder de indruk was. Niet alleen van de ervaringen maar zeker ook van mijn boodschap. “jouw verhaal staat als een huis”, zei hij.

Ik bedankte hem voor het compliment voordat we weer verder gingen met de training.

Bullshit Radar

Regelmatig maak ik deze ervaring mee. Mensen vertellen me dat ze een zeer scherpe ‘Bullshit radar’ hebben, wat dat ook moge betekenen. Ik begrijp wat ze bedoelen maar voel me niet aangesproken want mijn klanten zijn mijn beste marketingmateriaal.

Hun ervaringen en successen zijn mijn marketingboodschap die ik graag deel met anderen.

Natuurlijk is €100.000,- omzet niet vanzelfsprekend voor veel ondernemers. Deze omzet komt je niet ‘aanwaaien’ en is niet vanzelfsprekend. Je zal een plan moeten maken om dit realiseren en in actie moeten komen.

Ik weet dat het voor veel ondernemers gemakkelijker is om deze omzet te bereiken dan ze zelf denken. Sterker nog; veel ondernemers kunnen hun omzet in 12 maanden tijd verdubbelen.

Wat is belangrijk om te doen (en te laten)?

Datgene wat belangrijk is heb ik verwerkt in mijn coachingprogramma en deel ik graag met mijn klanten. Kan dan iedereen meedoen met het coachingprogramma?

Helaas nee, want ik ben kieskeurig met de personen waarmee ik samenwerk en wie ik coach.

Deze omzet is zeker haalbaar maar je dient een paar zaken te doen, het komt niet vanzelf. Mijn deelnemers zijn ‘coachbaar’ en komen in actie. Ze zoeken geen excuses maar sturen op resultaat. Ik help ze hierbij, dat doe ik graag want ik weet dat deze omzet zoveel zekerheid kan geven dat het al mijn klanten gun.