"Creëer een Business & Lifestyle waarin je nooit op vakantie hoeft"- Rob van den Borne

Waarom Is Een Niche Zo Belangrijk?

Is Het Belangrijk Om Een Niche Te Kiezen?

Wanneer je een tijdje onderneemt heb je vast en zeker wel eens iemand horen praten over het nut van een “niche”. Maar, wat is een niche en waarom zou je voor een niche kiezen? Ik leg je uit wat het nut is om te kiezen voor een niche en wat de nadelen zijn.

Wat is een Niche?

Als je praat over een “niche” dan hebben we het over een gedeelte van de markt waarin een bedrijf of ondernemer de diensten of producten aanbiedt. Het gaat dus om een gedeelte van de hele markt. Om het specifieker te maken noem ik een voorbeeld in de fitnessbranche.

Stel je voor dat je Personal Trainer bent in een stad als Rotterdam. Je biedt trainingen aan voor mensen die fit willen worden en gezonder willen leven. Je ondervindt veel concurrentie van andere Personal Trainers, sportclubs en fitnesscentra in jouw omgeving. Hierdoor is het lastig om aan klanten te komen en doe je wat de meeste ondernemers doen; zakken met de prijs zodat het interessant is om bij jou te komen trainen. Als dit herkenbaar voor je is lees dan aub door!

Het kiezen van een Niche is belangrijk omdat je dan je onderscheidt van de rest die een vergelijkbaar aanbod doen in de markt. Dit komt omdat je kiest voor een deel van de markt in plaats ervan om er voor “iedereen” te zijn, zoals jouw concurrenten.

Vaak wordt het kiezen van een Niche angstig bekeken door ondernemers omdat men aanneemt dat men dan veel klanten zou kunnen verliezen. Het tegendeel is waar omdat je juist heel aantrekkelijk wordt voor jouw Meest Ideale Klanten, die dan – min of meer – automatisch voor jouw aanbod gaan kiezen.

Het resultaat hiervan is dat je een bijzondere plek krijgt in het aanbod van de overvolle fitnessbranche en aanbod in jouw omgeving. Een bijkomend effect is dat je hogere prijzen kunt vragen (later hier meer over) en dat ook andere klanten die niet helemaal voldoen aan jouw omschrijving van MIK je ook gaan benaderen. Dit komt meestal omdat je heel veel goede testimonials krijgt van tevreden klanten, en dat stimuleert om bij jou te kopen in plaats van de anderen.

Hoe Kies Je Een Niche?

Het kiezen van een Niche is niet gemakkelijk, zoals ik al zei heeft het veelal te maken met de angst om verkeerd te kiezen en kiezen voelt als verliezen.

Wanneer je Niche gaat kiezen stel ik voor dat je dit doet als ‘proef’. In het geval van de Personal Trainer kan zij kiezen om voor 1 doelgroep te kiezen als proef. Wanneer dit een succes is kan ze hierop door gaan en gaan uitbreiden.

Het kiezen van een Niche markt zorgt vaak voor stress bij de ondernemer, probeer het daarom eerst als “proef” en kijk hoe het bevalt. Wanneer het goede resultaten oplevert ga je uitbreiden.

Voor het kiezen van een Niche is het handig om rekening te houden met deze elementen die belangrijk zijn voor het succesvol laten slagen van deze test.

Als eerste is het belangrijk om te kiezen voor een doelgroep zodat je exact weet voor wie jouw aanbod geldt. Stel dat de Personal Trainer kiest voor vrouwen. Een reden kan zijn dat ze zich prettig voelt bij deze doelgroep en een goede aansluiting vind.

Nu is het kiezen voor de vrouwen niet voldoende om te spreken over een Niche en zullen we het specifieker moeten maken. Tenslotte zijn er vrouwen van alle leeftijden die willen sporten, afvallen en gezonder willen leven maar niet dezelfde interesse tonen in de vorm van trainen en wat erbij komt zoals ondersteunende muziek etc.

Elke doelgroep heeft haar eigen specifieke kenmerken en daarop kun je inspelen.

Een specifiekere niche aanduiding zou kunnen zijn; vrouwen die willen afvallen na de zwangerschap.

Dit is een groep vrouwen die je duidelijk kunt omschrijven met de volgende kenmerken:

  • leeftijd tussen 30 -35 jaar
  • in relatie
  • parttime werk
  • etc

Hoe meer je weet over je ideale doelgroep des te beter kun je ze bereiken. De genoemde doelgroep is bijvoorbeeld heel actief op social media platformen zoals Faceboook en Instagram. Met doelgerichte advertenties en artikelen kan de Personal Trainer haar doelgroep gemakkelijk bereiken.

Ook is het mogelijk om deze doelgroep offline te bereiken op locaties waar deze dames samenkomen.

Waarom Kiezen Voor Een Niche

Nu je duidelijk hebt wat een niche kan zijn voor een personal trainer gaat het erom wat het deze doelgroep kan opleveren. Dus waarom zouden de jonge moeders uit Rotterdam willen kiezen voor deze speciale Personal Trainer en niet naar een “gewone” fitnessstudio toe gaan?

Wat ik hier ga melden geldt niet voor iedereen en ik generaliseer hier enorm. Toch valt niet te ontkennen dat er een grote algemene deler is; onzekerheid over het lichaam.

De jonge moeders voelen zich onzeker in hun lichaam en willen weer graag terug naar de vorm van het lichaam dat ze voor de zwangerschap hadden.

De drempel om dan te gaan sporten in een ‘gewone’ sportschool is dan ook enorm groot en zal de onzekerheid alleen maar groter maken.

De zekerheid dat je, als klant, in een groep komt met mensen die zijn zoals jij is daarom heel belangrijk en zelfs geld waard. Dit betekent dat de Personal Trainer meer geld kan vragen voor deelname aan de dames dan anders.

Het inhoud van het progamma hoeft niet veel ander te zijn dan andere aanbieders, misschien hier en daar een aanpassing maar in de regel zal de inhoud van de trainingen op hetzelfde aankomen als van andere aanbieders.

Het verschil zit hem in het aanbod van het programma dat specifiek is afgesteld op de doelgroep en daarom aantrekkelijk voor de jonge moeders die zich “veilig” voelen in het de groep met andere jonge moeders.

In de communicatie over het aanbod is het daarom slim om heel specifiek te zijn voor wie het bedoeld is en voor wie NIET. Vooral om te noemen voor het wie het niet is schrikt veel ondernemers af. Klanten uit de doelgroep vinden het juist interessant want zij weten dus wie de andere deelnemers zijn en zullen veel sneller ingaan op je aanbod, zelfs als het duurder is.

One Response so far.
  1. […] dit artikel over Niche kiezen gaf ik het voorbeeld van een Personal Trainer die “vrouwen willen afvallen na de […]

You must be logged into post a comment.