"Creëer een Business & Lifestyle waarin je nooit op vakantie hoeft"- Rob van den Borne

Succesvol Ondernemen Tips

Tips Voor Succesvol Ondernemen

Succesvolle ondernemers hebben aantal gemeenschappelijk eigenschappen. Onafhankelijk van hun achtergrond, opleiding of omgeving (netwerk) lukt het iemand om succesvol ondernemer te worden, mits je deze tips toepast.

 

Succesvol Ondernemen Voorbeelden

Wanneer je boeken leest van zeer succesvolle ondernemers kom je vaak al uit bij Amerikaanse ondernemers die tot de verbeelding spreken en zeer bekend zijn. Denk hierbij aan succesvolle ondernemers zoals Donald Trump, Richard Branson, Steve Jobs en Bill Gates. Vergeet dan niet de vrouwelijke succesvolle ondernemers zoals Oprah Winfrey, Beyoncé en Arianne Huffington.

Nu zal je denken dat deze dames toch geen ondernemers zijn maar zangeres, schrijfster of presentatrice maar niets is minder waar. Ze hebben allen een heel imperium opgebouwd dat gekoppeld is aan hun naam. Ze zijn een merk geworden, nog meer dan de genoemde namen van de mannen.

Succesvolle Ondernemers uit Nederland

In mijn ogen heeft Nederland ook absoluut een aantal zeer grote en succesvolle ondernemers. Ik denk dan aan Joop vd Ende, familie vd Valk, familie van Eerd (Jumbo supermarkten), Ben Woldring (bellen.com), etc.

Soms zie je en hoor je van deze ondernemers maar vaak blijven ze ‘onder de radar’. Waarom? Omdat we dat zo doen in Nederland; het wordt al snel gezien als ‘pochen met je succes’.

Ik vind het jammer en zou graag zien dat deze ondernemers meer podium krijgen om hun verhalen en ervaringen te kunnen delen. Ik denk dat heel ondernemend Nederland daar beter van wordt.

Tenslotte kunnen we allemaal van elkaar leren. 

In Amerika is het heel gewoon dat een ondernemer een boek schrijft met zijn ervaringen. Het liefste een aantal boeken. In Nederland doen we dat niet zoveel en dat vind ik jammer.

Succesvol Ondernemen Tips

Wanneer je gaat kijken naar deze succesvolle ondernemers zie je dat elke succesvolle ondernemer zijn eigen kenmerken en specialiteiten heeft en is vaak sterk vertegenwoordigd in een bepaalde sector of branche.

Zelden is men succesvol in meerdere branches. 

Richard Branson is vooral bekend vanwege zijn platenmaatschappij en muziekwinkels (vroeger) en nu dan zijn vliegmaatschappij maar heeft ook de nodige ‘flops’ gekend in het verleden. Of herinner jij nog het verhaal over Virgin Cola? Nee, logisch want het bestaat niet meer.

Ook de succesvolle Nederlandse ondernemers richten zich vaak op 1 branche. De familie van Eerd doet het goed in de supermarkten en heeft ook nog een sporttak erbij in de golfwereld. Met een stuk of 9 winkels een serieuze naam in de golfwereld maar het valt in het niet bij de successen die worden geboekt met de supermarkten.

Waarschijnlijk is dat ook het belangrijkste om te noemen; blijf bij 1 branche / sector en zorg ervoor dat je hier de allerbeste en / of grootste in wordt. Jack Welch, de voormalige CEO van General Electric omschrijft dit in zijn boek; als we niet mee kunnen doen om de eerste plek heeft het geen zin om eraan te beginnen. Bij elk voorstel om in een nieuwe branche te starten werd dit verteld.

Om nu nog in een branche of sector de allergrootste te worden is heel moeilijk, zeker als dienstverlener. Wat daarom de beste manier is om een niche te kiezen waarin je – automatisch – de logische keuze bent voor je klant. Ik heb meer artikelen geschreven over het nu van het kiezen van een niche en hoe je dit kunt doen.

Een andere kenmerk is dat deze ondernemers allemaal een visie hebben die groter is dan hun huidige zijn.

Sommige noemen dit dagdromen maar toch is het heel belangrijk om hiervoor open te staan want waarom zou jij je klein houden door klein te denken?

Creëer een visie, denk onbeperkt en zie het als een richting die ingaat op weg naar jouw succes. Maak de weg ernaartoe praktisch door de stappen kleiner te maken zodat succes bereikbaar is.

De genoemde voorbeelden hebben ook allemaal partners waarmee ze samenwerken. Ze zochten altijd naar mensen die beter waren in bepaalde aspecten dan zij zelf. Alleen op deze manier kon hun bedrijf zo groot worden als ze nu zijn.

Je bent niet ‘van alle markten thuis’ en daarom is het handig om iemand met specifieke eigenschappen die aanvullend zijn op de jouwe in je bedrijf te halen. Dit zorgt voor een versnelling van omzetgroei.

In de boeken en interviews van de ondernemers lees je dat ze heel veel plezier hebben in hun werk. Ze werken hard en maken soms vele uren maar het deert hun niet omdat ze het niet (allemaal) als werk ervaren. Door te kiezen voor datgene wat hun plezier bezorgt zijn ze veel productiever.

Waak er daarom voor dat je niet een keuze maakt louter voor het geld of de kans op winst. Maak een keuze waarin je plezier zal hebben en het succes zal daarom gemakkelijker bereikbaar zijn want klanten vinden een positieve energie heel aantrekkelijk.

Planning is zeer waardevol zeggen succesvolle ondernemers. Het gezegde luidt: “als het niet op de planning staat wordt het niet gedaan”. Zorg er daarom voor dat je een planning maakt die uitvoerbaar is en waarop alle belangrijke taken staan genoteerd die van belang zijn om je doelen te bereiken.

Wees er bewust van dat jij het merk bent. Ook grote en succesvolle ondernemers zoals Richard Branson hebben dat zeer goed in de gaten en weten telkens veel media aandacht te krijgen voor hun bedrijf. Onderschat deze kansen niet want niemand wil een reportage maken over een logo maar wel over de ondernemer achter het bedrijf.

Tenslotte de laatste tip; zorg voor een helicopterview. Wanneer je een visie hebt gecreëerd en je gaat aan de slag in je bedrijf ontgaat je vaak het grote belang van je taken en beslissingen. Door regelmatig afstand te nemen en vanaf een “hoogte” te kijken naar je bedrijf zie je veel beter en sneller of je op de juiste koers zit of niet.

Als het niet het geval is dien je bij te sturen, net als een vliegtuig dat onderweg naar de eindbestemming.

You must be logged into post a comment.