"Creëer een Business & Lifestyle waarin je nooit op vakantie hoeft"- Rob van den Borne

Podcasting Voor Je Bedrijf, 3 Voordelen

Waarom Zou Je Podcasting Gebruiken Voor Je Bedrijf?

Podcasting is de laatste tijd in Nederland en België steeds groter aan het worden. De platformen zoals Apple Itunes en Google Play zorgen voor weer een nieuw publiek en een groter bereik met jouw marketingboodschap. In dit artikel geef ik 3 voordelen van het maken van podcasts voor jouw bedrijf.

Wat is Podcasting?

Eerst even duidelijk maken wat podcasting is; het maken van een podcast is als het maken van een radio uitzending waarbij jij volledige controle hebt. Jij bepaalt de samenstelling, het onderwerp, etc. Naast het creëren van blogposten, zoals deze, en video’s geven podcasts een nieuwe dimensie aan het bereiken van je doelgroep want je maakt gebruik van deze erkende namen en platformen met veel gebruikers.

Meeliften Op De Inzet Van Je Concurrent Dankzij Podcasting

Ook is het mogelijk dat je gemakkelijker in aanraking komt met luisteraars van podcasts in jouw marktgebied. Wanneer iemand uit jouw sector al podcasts heeft gemaakt en deze distribueert via Itunes is er een grote kans dat ook jouw uitzending hierbij komt te staan als ‘aanbeveling’.

Google en Apple sorteren namelijk de podcasts op basis van onderwerp, interesses en houden bij wie naar welke podcast luistert en hierop aanbevelingen doet. Je kunt dus als het ware meeliften op de inzet van andere producenten in jouw vakgebied.

Podcast Zorgt Voor Langer Contact Met Jouw Doelgroep

Het beluisteren en distributie van podcast gaat meestal via platformen zoals Itunes van Apple of Music Play van Google. Er zijn nog andere players zoals Soundcloud etc waarop je het audiobestand kunt hosten. Ook bieden sommige de mogelijkheid om de podcast op jouw eigen website te hosten. Het voordeel hiervan is dat je doelgroep dan op jouw website blijft. Dit heeft een paar voordelen want hoe langer iemand op je website blijft des te beter Google dit gaat waarderen met een hogere plek in de zoekmachine.

Daarbij komt dat hoe langer iemand op je website komt er eerder kans is dat er een volgende actie volgt, zoals bijvoorbeeld het inschrijven op je mailinglijst of kopen van een product.

“Vertrouwen groeit naarmate men meer tijd met iemand doorbrengt. Onderschat de factor tijd niet” 

De factor tijd is dus een belangrijk onderdeel om na te denken en podcast toe te voegen aan je website. Hoe langer iemand op je website blijft des te beter voor de ranking.

Snel Produceren en Distribueren van een Podcast

Een ander voordeel van podcast is de snelheid van produceren; je kunt podcast veel sneller maken dan het schrijven van een artikel, het maken van een video, etc. Zoals je weet maak ik veel video’s en op de meest bijzondere plekken; wanneer ik op kantoor ben, onderweg (ja soms zelfs in de auto), wandelen, etc. Het maakt voor mij niet zoveel uit op welke lokatie ik ben voor het maken van een video maar het maken van een podcast gaat nog sneller want je hoeft niet rekening te houden met de stand van de camera, de belichting, afleiding op de achtergrond etc. Met het maken van een podcast gaat het om 1 ding; jouw stem.

Door gebruik te maken van een nieuwe app: anchor.fm kun je heel gemakkelijk en snel met je mobiele telefoon een podcast maken, compleet met achtergrond geluiden etc. Anchor slaat dit op in hun systeem zodat je eea kunt aanpassen en een titel kunt geven etc. Wanneer je akkoord bent en er een ‘episode’ van maakt wordt het gelanceerd en automatisch gedistribueerd naar Itunes en Google play, hoe handig is dat!? Je kunt de aflevering ook delen via social media kanalen zoals Twitter, Facebook en Linkedin.

Op deze manier wordt het creëren van content super gemakkelijk en snel te verspreiden, ik vind het heerlijk!

Er is 1 nadeel aan Anchor; zoals ik nu kan zien kun je slechts tot 5 minuten inspreken. Ze zijn bezig om deze tijd te verruimen maar tot nu toe lukt dat niet. Er zijn manieren om dit te omzeilen want je kunt een paar stukken achter elkaar plakken maar dat is minder handig dan alles in 1 keer te doen. Je kunt het ook omdraaien en als voordeel zien want op deze manier moet je snel tot de kern komen van je verhaal en kun je veel meer podcasts maken op 1 dag, met verschillende onderwerpen.

Is Podcasting Ook Voor Jouw Bedrijf Geschikt?

Ik denk dat podcasting voor elk bedrijf geschikt is want het maakt niet uit wat het bedrijf is omdat het gaat om de luisteraar. Er zijn nu eenmaal mensen die, op bepaalde momenten, liever luisteren naar een audiobestand dan kijken naar een video. Podcasting lost dit voor je op. Het levert je weer nieuwe mensen uit je doelgroep op en het is super snel te maken dankzij de genoemde applicatie. Oh, en had ik al verteld dat het gratis is, dus zonder kosten?

Onderwerpen Om Te Gebruiken In Je Podcast

Nu wordt vaak de vraag gesteld over welke onderwerpen je kunt podcasten. Het antwoord is simpel; alles. Jij bepaalt het onderwerp en als je het gerelateerd wilt houden aan je business zou ik onderwerpen kiezen die jouw doelgroep interessant vinden. Je kunt spreken over je blogartikelen, ervaringen met klanten, oplossingen die je hebt voorgesteld, inzichten die je hebt opgedaan, etc.

Je kunt een podcast maken over elk onderwerp. Het is ook mogelijk om meer over jezelf te vertellen of hoe jij situaties hebt ervaren. Door jezelf meer te laten zien (horen) zal ook het vertrouwen in jou gaan groeien en maak je eerder kans dat je doelgroep met jou zaken wenst te doen.

Wil je luisteren naar mijn podcast en op de hoogte blijven van mijn ‘avonturen’, inzichten en ervaringen. Klik dan hier voor

Apple Itunes

Google Music Play

ps: laat een reactie achter bij de podcast en geef een waardering, hiermee help je mij sneller ranken in de hitlijsten van podcasting!

Luister je liever? Luister hier naar de podcast over dit blogartikel: