"Creëer een Business & Lifestyle waarin je nooit op vakantie hoeft"- Rob van den Borne

Ondernemers Maken Het Zichzelf Vaak Te Moeilijk

Ondernemers Maken Het Zichzelf Vaak Te Moeilijk

Ondernemers maken het vaak te moeilijk. Echt, geloof me. Wanneer je meedoet met alle ‘hypes’ op Internet doe jij jezelf, en je bedrijf, te kort.

Een voorbeeld; ik coach een ondernemer die het plan had om online van alles te gaan doen. Hij wilde graag een mailinglijst opbouwen via zijn website (die er nog niet was), webinars geven om mensen bekend te maken met zijn visie en werkwijze, hij wilde een social media strategie uitwerken, etc.

Het waren duizend-en-1 ideeën om uit te voeren terwijl de basis er nog niet stond.

Begrijp me goed als ik zeg dat de plannen voor social media etc allemaal goed zijn, maar…. wel op de juiste manier en op het juiste moment.

Deze ondernemer was tenslotte pas bezig met het opbouwen van zijn bedrijf. Hij was nog starter en wilde duidelijkheid hoe hij zijn aanbod beter in de markt wilde zetten en hoe hij klanten zou kunnen aantrekken.

Zijn aanbod was nog onduidelijk, zijn doelgroep was niet scherp dus waarom zou je dan beginnen met bovenstaande ideeën over online marketing en social media strategieën.

Mijn advies was simpel en heel effectief; ‘ga met je doelgroep in gesprek‘.

Stel Vragen

Stel je doelgroep vragen over datgene wat jij de markt wilt aanbieden. Probeer er achter te komen of er daadwerkelijk voldoende draagvlak is voor jouw ideeën en opvattingen. Praat met ze!

Maak afspraken met je doelgroep en ga koffie drinken zodat je vragen kunt stellen; laat ze praten in plaats van een bedrijf op te bouwen op basis van aannames.

Wanneer de ander praat kom je zoveel te weten, echt ongelooflijk.

Ik maakte vroeger dezelfde fout als deze ondernemer. Wanneer ik enthousiast ergens over was (een oplossing) dan vond ik dat iedereen hier voordeel mee kon bereiken. Vervolgens begon ik mijn verhaal tegen iedereen te vertellen en de reacties hierop waren ronduit teleurstellend.

Het lukte me dan niet om ze enthousiast te maken, laat staan om deze mensen te laten ‘kopen’. Ik begreep het oprecht niet, toen.

Waarom begrijpt niet iedereen dat dit een super goede oplossing is voor hun probleem? spookte door mijn hoofd.

Later begreep ik pas dat je veel meer succes kunt bereiken wanneer je de ander eerst begrijpt. En dat gaat het beste door vragen te stellen.

Deze ondernemer had natuurlijk ook weerstand en wilde het liefste zo snel mogelijk beginnen met zijn eigen ideeen. Gelukkig was deze ondernemer ‘coachbaar‘ en hij volgde mijn advies op.

Hij sprak in korte tijd met ca. 10 ondernemers uit zijn doelgroep en mocht van mijn GEEN aanbod doen. De reden hiervoor is dat hij anders als ‘verkoper’ op de stoel ging zitten (verkeerde intentie) en dat was juist niet de bedoeling. Het was de bedoeling om erachter te komen OF zijn doelgroep:

A. een probleem had

B. dit probleem wilde oplossen

C. tegen welk bedrag men dit wilt oplossen

Alleen door dit ‘marktonderzoek’ te doen kwam mijn klant erachter dat hij wel op het goede spoor zat en dat zijn tarieven beduidend hoger konden.

Hoewel hij een vrees had om een goede prijs te vragen voor zijn diensten, hij was tenslotte starter, lukte het ons om een met een goed stapppenplan een mooie resultaat met dito omzet te bereiken.

Hij vond al in de eerste maand leuke klanten die heel blij zijn met zijn werk. Dit werk wordt goed betaald waardoor hij weer zijn bedrijf kan laten groeien.

Met deze ervaringen in de rugzak is het nu tijd geworden om te bouwen aan naamsbekendheid en om ander klanten aan te trekken. Nu wordt online marketing ingezet, maar dan wel op de juiste manier en het juiste tijdstip.

>