"Creëer een Business & Lifestyle waarin je nooit op vakantie hoeft"- Rob van den Borne

Niet Meer Klanten, aub

Ik Wil Niet Meer Klanten, aub….

Ik hoor vaak businesscoaches vertellen dat ze iedereen willen helpen aan meer klanten. Want meer klanten is meer omzet en dat betekent automatisch meer winst. Ik heb het ook vertelt en ontdekt dat juist het tegenovergestelde veel beter is, dus minder klanten. Mijn stelling is dat meer klanten minder winst kan betekenen, en dat wil je niet.

Je wilt niet meer klanten

De meeste ondernemers denken ook dat het waar is en dat ze graag meer klanten willen hebben, maar dat is niet zo. Wat ze echt willen is meer rendement. Meer rendement zorgt ervoor dat jij je als ondernemer veel beter kunt ontwikkelen (en dat is ook goed voor je klanten) en dat je veel meer vrije tijd krijgt (en dat is ook goed voor je klanten, en jezelf). Wanneer je dit begrijpt ga je ook anders denken en handelen.

Een van de manieren waarop ik mijn klanten help is om in eerste instantie goed na te denken over hun doelgroep. Met wie wil je werken? Wie is jouw Meest Ideale Klant (M.I.K.)? Van wie word jij het meeste blij als je gaat samenwerken. Welke klanten geven jou energie in plaats dat het energie “lekt”?

Het probleem dat hierbij ontstaat is dat men erachter komt dat ze veel klanten hebben die niet in het model van de M.I.K. valt. Er ontstaat dan een soort van paniek.

moet ik dan afscheid nemen van deze klanten?

“Dat ligt eraan” is het beste antwoord. Als je eenmaal weet dat een klant niet genoeg opbrengt of misschien zelfs jou geld, energie en tijd kost dien jezelf de vraag te stellen hoeveel dit nog mag kosten. Hoelang ga je door met mensen die jouw geld, tijd en energie kosten in plaats van opleveren?

Soms kun je als ondernemer nog niet de juiste keuze maken, dat begrijp ik want je vaste lasten lopen gewoon door. Je hebt de huur, lease of hypotheek naast je levensbehoeften die betaald moeten worden. Dat gaat gewoon door dus hoe gaan we het doen?

Om rust te brengen is het daarom belangrijk om te kijken hoe je de M.I.K. kunt aantrekken met een juiste marketingboodschap. Hierdoor ontstaat er een vorm van “magie”. Dat komt omdat je deze klanten gaat aantrekken, mensen die jouw boodschap interessant vinden. En dat aantrekken van klanten kan alleen als jij jouw unieke verhaal vertelt waarin je goed bent. En laten we nu even eerlijk zijn; je bent niet overal goed in. Niemand is overal goed in, dat gelooft niemand dus stop er mee om “overal goed in te zijn”.

You must be logged into post a comment.