"Creëer een Business & Lifestyle waarin je nooit op vakantie hoeft"- Rob van den Borne

Marketing Formule Driehoek

Een Succesvolle Marketing Formule bestaat uit 3 segmenten

Wanneer je een aanbod gaat doen van je diensten en producten is het verstandig om vooraf duidelijkheid te krijgen in je Marketing Formule. Een succesvolle marketingformule bestaat uit 3 segmenten met de letter “M”. Dit heb ik voor het eerst gehoord bij Dan Kennedy, marketing guru uit USA, hij noemde de segmenten: Market – Message – Media. Ik heb ze vertaald in

Marktsegment – Marketingboodschap en Mediaplatform.

Markt Segment

Het eerste deel van de Marketing Succes Formule is natuurlijk het marktsegment. Tegen wie communiceer je jouw aanbod? Wie is jouw Meest Ideale Klant (M.I.K.) om dit aanbod te doen. Kun je een aantal belangrijke eigenschappen noemen van je MIK? Om een goede ‘customer avatar’ te maken dien je te denken aan:

  • sexe (m/v)
  • leeftijd
  • relatie (singel, gehuwd, gescheiden, etc)
  • geografische kenmerken (waar woont je klant, regio / gebied)
  • inkomen
  • werk
  • hobby’s
  • etc

Hoe meer je weet over jouw MIK des te beter wordt je communicatie oftewel je Marketingboodschap.

Marketingboodschap

Nu je helder hebt wie jouw MIK is kun je een veel betere “marketingboodschap” maken omdat je taalgebruik in de communicatie beter aansluit op de wereld van jouw klanten. Tenslotte wordt niet iedereen aangetrokken op dezelfde boodschap. Wanneer je dezelfde boodschap gebruikt voor iedereen zal je slechts een klein percentage van je publiek aanspreken. Daarom is het goed te weten tegen WIE je spreekt zodat je ook weet WAT je moet zeggen om deze klanten te laten kopen.

Een meid van 18 jaar heeft een ander taalgebruik dan haar moeder van 40 jaar. Begrijp dit en je marketingboodschap zal zich verbeteren.

Het is een valkuil om iedereen aan te willen spreken met dezelfde boodschap. Pas je marketingboodschap aan op de doelgroep die je wilt bereiken, dit is veel effectiever.

Media Platform

Nu duidelijk is wie jouw doelgroep is en wat je boodschap wordt ga je kijken waar je deze doelgroep het gemakkelijkste kunt bereiken. Let op; het is de laatste jaren gebruikelijk dat heel veel marketingadviseurs pleiten voor online marketing.

Ik begrijp dat want ik zag ook hier veel kansen. Toch hoeft dit niet het allerbeste advies te zijn.

Zo heb ik ervaren – ook in de laatste jaren – dat een doordachte Direct Mail campagne heel effectief kan zijn. Het heeft er veel mee te maken hoe goed je jouw doelgroep kunt bereiken. Soms is online marketing of social media marketing een goede manier maar denk ook na over een combinatie; online en offline marketing.

Aantal contactmomenten creëren

Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat klanten niet meteen de eerste keer kopen zodra ze jouw aanbod zien. Natuurlijk ligt het ook aan je aanbod maar zeker ook aan het feit of de klant jouw aanbod vertrouwt. Zijn deze mensen al bekend met jouw naam, heb je een goede reputatie opgebouwd, besta je al vele jaren of kun je ‘testimonials‘ oftewel gebruikerservaringen laten zien.

Begrijp dat de klant een misaankoop wenst te voorkomen en daarom kritisch is op je aanbod.

Je kunt het vertrouwen van deze mensen winnen door een campagne in te richten die bedoeld is om een aantal contactmomenten te geven. Hoe meer contactmomenten hoe hoger het vertrouwen zal zijn waardoor je de kans op aankopen vergroot.

Uit onderzoeken blijkt dat een prospect gemiddeld 7 contactmomenten nodig heeft om klant te worden

De vraag is dus; hoe goed (en snel) kan ik mijn doelgroep minimaal 7 keren in contact laten komen met mijn aanbod?

Denk hier goed over na en ga beginnen; een succesvolle marketing formule creëren is nadenken, testen en bijsturen op basis van de resultaten die je terugkrijgt. Doe het in de juiste volgorde en je zal veel geld kunnen verdienen.

You must be logged into post a comment.