"Creëer een Business & Lifestyle waarin je nooit op vakantie hoeft"- Rob van den Borne

Linkedin, Waarom Met Iedereen Connecten Een Slecht Idee Is

Zullen We Connecten op Linkedin?

Zomaar een vraag die de laatste weken vaak voorbij komt in diverse Linkedin bijdragen “zullen we linken?”. De hype is om met iedereen te linken zodat we snel een super groot netwerk opbouwen. Gaaf natuurlijk, of gevaarlijk?

Luister hier naar de podcast over Linkedin en het ‘gevaar’ van met iedereen te linken:

Ga Niet Met Iedereen Connecten!

Wanneer je met deze hype meedoet loop je een gevaar, dat voor velen nog onbekend is maar simpel is uit te leggen. Door met iedereen te linken wordt je Linkedin netwerk vervuilt en is het niet meer duidelijk. Het is niet duidelijk voor je netwerk en voor Linkedin zelf en kunnen ze je niet meer zo goed helpen als voorheen.

Zelf heb ik een groot netwerk in de sector Horeca. Doordat ik hier jarenlang heb gewerkt als bedrijfsadviseur had ik een groot netwerk opgebouwd met mensen uit deze sector. Zij werken bij groothandels, bierbrouwerijen etc.

Het gevolg hiervan is dat ik veel berichten ontving over de sector Horeca en vaak als eerste in mijn timeline.

Nu ik werkzaam ben als ondernemerscoach voor dienstverleners (trainer – coach – consultant – adviseur) om strategische plannen te maken zodat ze gemakkelijk €100.000 jaaromzet realiseren is ons contact niet meer van groot belang. Dit geldt voor zowel mij als de andere want hij is nog steeds werkzaam in de Horeca.

Mijn tips en artikelen zijn dus niet meer zo waardevol voor de mensen in de sector horeca. Daarom heb ik al veel mensen uit mijn Linkedin netwerk verwijderd, wel zo handig ook voor hun want zo weet Linkedin dat mijn tips niet meer in hun tijdlijn hoeft verschijnen. Dit scheelt weer enorm veel irritatie voor de ander.

Hoe zit dat dan als je zomaar gaat linken met ‘iedereen’?

Volgens mij gaat dit voor mensen nog een probleem worden en wel om diverse reden. De eerste is dat je mensen in je netwerk gaat krijgen die niets toevoegen en niet in jouw doelgroep passen. Het gevolg hiervan is dat je ook hun berichten in jouw timeline krijgt te zien. Dat is zonde van jouw tijd.

Andersom werkt het natuurlijk ook; jouw berichten komen niet in de timeline van de doelgroep terecht want je hebt een versnipperd netwerk gecreëerd.

Daarbij zullen jouw bijdragen en artikelen weinig likes krijgen en weinig worden gedeeld door je netwerk dat niet wordt aangesproken door jouw boodschap. De kans bestaat nu dat Linkedin jou niet verder gaat promoten bij de juiste mensen want je hebt nu eenmaal een heel divers netwerk, door deze actie.

Het gevolg laat zich raden; je gaat deze mensen weer verwijderen uit je Linkedin netwerk zodat je deze weer opnieuw schoonmaakt. Het resultaat is dat je ontzettend veel tijd hieraan kwijt bent om iedereen weer te verwijderen.

Denk daarom vooraf eens goed na waar je mee bezig bent en bouw aub een kwalitatieve lijst op van mensen die passen in je netwerk. Sommige mensen voegen gewoon niets toe en om te denken dat je niet weet ‘hoe een koe een haas vangt’ zou ik zeggen; door een kool na te doen….

Hoe vangt een koe een haas? Door een kool na te doen….

Mijn Linkedin Tips

Ik heb een aantal tips voor om meer uit Linkedin te halen zodat je niet je ego gaat strelen maar je bankrekening want er zijn genoeg potentiële klanten te vinden via dit zakelijke netwerk.

  1. Creëer een profiel gericht op je doelgroep, omschrijf wat je kunt betekenen voor jouw doelgroep!
  2. Vul zoveel mogelijk onderdelen in waarbij je inzoomt op de problemen van je doelgroep en hoe jij dit kunt oplossen.
  3. Plaats waardevolle content, voor je doelgroep
  4. Probeer Linkedin Salesnavigator uit zodat je meer mogelijkheden hebt om een connectie te maken met mensen uit je doelgroep.

Concreet komt het hierop neer; laat je goed informeren door Linkedin experts, volg hun tips en adviezen op. Investeer in een training of workshop hierover en ga aan de slag voor je doelgroep. De klanten komen niet vanzelf maar je verhoogd wel degelijk je kansen als je het op deze manier doet.

ps: direct na het ‘schoonmaken’ van mijn netwerk krijg ik een timeline te zien die mij veel beter past, heerlijk. Zo is het ook voor jouw netwerk en doelgroep.