"Creëer een Business & Lifestyle waarin je nooit op vakantie hoeft"- Rob van den Borne

Kun Je Teveel Kennis Delen?

Hoeveel Kennis Moet Je Delen?

Gisteren sprak ik een jonge ondernemer in een besloten Facebook groep. Hij heeft enige kennis van online ondernemen en wilt nu starten met een nieuwe business en hiermee een volwassen inkomen realiseren. Zijn ‘angst’ is dat hij teveel deelt waardoor de behoefte om zijn producten te kopen zakt. 1 ding weet ik zeker; als hij niets deelt zal het zeker geen succes worden.

Kennis Gratis Delen

Kennis gratis delen heeft de laatste jaren een enorme sprong gemaakt. Mede dankzij social media kanalen en het fenomeen “bloggen” heeft ervoor gezorgd dat bestaande bedrijven met argusogen deze ontwikkeling volgen. Ze zagen dat kleine bedrijven of solopreneurs in 1 keer hetzelfde platform hebben als de grote bedrijven, dankzij Internet.

Door kennis te delen zijn menige ondernemers zeer succesvol geworden en dat is verwarrend voor de ondernemers die nog leven in de “oude economie”.

Ze zagen hoe plotseling ondernemers kennis begon te delen die – tot dan – uitsluitend voor insiders bekent was. Hierdoor krijgt de deler van deze kennis veel aandacht van zijn doelgroep want zij zijn op zoek naar de antwoorden op deze vragen.

Hoeveel Kennis Moet Je Delen?

De ondernemer die ik gisteren sprak wilt een business starten in het koken van Indiaas eten. Zo wilt hij ebooks met gerechten verkopen en graag workshops organiseren. Een belangrijke vraag voor hem was; hoeveel moet ik delen? Het antwoord is simpel; start met delen en bouw een community op van mensen die hierin interesse hebben. 

De volgende vraag is: “is er dan nog genoeg koopbehoefte?”

Ik begrijp dat er angst ontstaat door alles weg te geven echter is het genoeg keren bewezen dat je niet genoeg kunt weggeven. Door veel ‘gratis’ weg te geven kan hij snel een goede naam opbouwen waardoor het aantrekkelijk is om lid te worden van zijn community. Zo kan hij starten met een Facebook groep waarin hij tips geeft, hij kan starten met bloggen over gerechten, etc.

Het gevolg hiervan is dat – mits zijn informatie waardevol is – hij veel volgers van zijn info gaat krijgen. Mensen kunnen het enthousiast gaan delen (virale effect) waardoor zijn community sneller gaat groeien, iets waar je niet tegenop kunt adverteren – geloof me.

Wanneer hij dan een aanbod doet voor bijvoorbeeld een eboek zullen een aantal mensen dit kopen. Gewoon op basis van zijn bewezen kennis en hij heeft zijn gunfactor opgebouwd binnen zijn community.

Ook zullen er altijd kopers zijn voor een intensievere samenwerking, in zijn geval zullen dat de workshops zijn waarin hij persoonlijk aanwezig is. Deze ‘exclusieve’ toegang heeft een hogere prijs dan het eboek maar dat is het waard omdat de mensen dan ook meer toegang tot hem hebben en meer contact met hem krijgen.

Het resultaat van dit alles kan een mooie business zijn want als hij verder doordenkt kunnen er zelfs reizen naar India en/of Pakistan een high-end product van hem worden waar hij met een selecte groep mensen een rondreis maakt, hoe gaaf zou dat zijn?

De mogelijkheden zijn eindeloos; hij kan ook contact zoeken met gespecialiseerde restaurants en voor zijn community speciale prijzen of avonden laten organiseren in ruil voor een vergoeding. Is het dan handig om ook bijbehorende muziek te hebben tijdens deze workshops? Ja, natuurlijk; dus een aanbod van CD’s via affiliate links is ook een optie.

Het inkopen van deze gerechten is misschien ook een optie; een idee voor een webshop ligt voor de hand.

Conclusie; wanneer je eenmaal start met het delen van je content zul je een community opbouwen, hierdoor bouw je een eigen klantenkring op die graag van je koopt.

You must be logged into post a comment.