"Creëer een Business & Lifestyle waarin je nooit op vakantie hoeft"- Rob van den Borne

Je Hebt Maar Een Kleine Doelgroep Nodig

Vind Je Het Lastig Om Je Doelgroep Te Kiezen?

Veel ondernemers in de dienstverlening vinden het lastig om te kiezen voor een doelgroep. Dat is heel begrijpelijk van kiezen voelt als verliezen. Verliezen van met name kansen om iedereen te helpen. Maar, je weet dat dat niet gaat gebeuren; je kunt gewoon niet iedereen helpen. Er zijn gewoon teveel mensen en je hebt te weinig tijd om zoveel mensen te helpen.

Een andere issue is dat men bang is om de verkeerde doelgroep te kiezen en daaraan vast zit. Ook dit is niet waar want je kunt (en mag) altijd een andere doelgroep kiezen. Sterker nog; ik denk dat wanneer je als ondernemer ontwikkelt je ook anders gaat kijken naar je Meest Ideale Klant (M.I.K.).

Jouw M.I.K. verandert

Jouw Meest Ideale Klant blijft niet dezelfde persoon als waar je mee start. Dat komt omdat jij verandert door nieuwe inzichten, nieuwe ideeën en nieuwe ervaringen. Omdat jij je ontwikkelt gebeurt hetzelfde bij jouw MIK, deze verandert met jou mee.

Doelgroep Kiezen

Het kiezen van een doelgroep kun je daarom het beste doen op basis van nu. Wat je nu weet, wat je nu doet en hoe je nu denkt over het helpen van je doelgroep. Hierdoor maak je al een start en ga je focus krijgen op deze doelgroep en dan wordt zaken doen heel gemakkelijk.

Een goede businesscoach kan je heel goed helpen met het kiezen van een doelgroep. Neem nu het voorbeeld van mijn klant Peter. Hij wilde in eerste instantie projectleiders gaan helpen met coaching maar binnen enkele uren bleek dat hij heel goed aansluiting had op de directeur van hetzelfde bedrijf. Peter gaf eerlijk toe dat het kiezen van de projectleider veiliger was dan de directeur. Door over deze ‘angst’ heen te stappen, daar helpt een coach jou mee, gaat hij hele andere en betere resultaten halen. Voor zichzelf en zijn klanten. Daarbij is het goed mogelijk dat de directeur ook inziet dat Peter voor zijn projectleiders waardevol kan zijn en kan gaan coachen, als Peter dit nog wilt.

Wist je dat je met een kleine doelgroep al heel goed kan verdienen en dat €100.000 jaaromzet goed haalbaar is? 

Voor diverse ondernemers klinkt dit ongeloofwaardig maar een simpele rekensom laat zien hoe het werkt;

stel je voor dat jouw doelgroep bestaat uit slechts 1.000 mensen. Deze prospects behoren tot een bepaalde sector en zijn beslissers, bijvoorbeeld directeuren.

Wanneer je een doelgroep kiest is het handig om er 1 te kiezen die kan investeren….

De problemen van directeuren kunnen dezelfde zijn als iemand die werkt voor deze mensen, zo hebben zijn bijvoorbeeld veel last van stress. Als jij stress kunt oplossen bij mensen kun je dan ook stress oplossen bij directeuren? Ik denk het wel of zie het anders?

Het oplossen van problemen bij mensen die kunnen investeren heeft diverse voordelen. Naast het feit dat ze gemakkelijker ja kunnen zeggen op je voorstel is het voor hun belangrijker dan iemand om het probleem op te lossen. De belangen zijn simpelweg groter en daarom is het ook waardevoller om dit op te lossen.

Wanneer jij een aanbod maakt waarin de stress onder controle gehouden kan worden zodat ze zich veel beter gaan voelen en beter hun functie kunnen uitoefenen is er een grote kans dat je hier veel meer geld kunt verdienen dan dat je nu doet. Met het aanbieden van een traject of programma zul je ook vele betere resultaten behalen. Je kunt jouw klanten meer bieden wat betreft tijd en energie om de juiste resultaten te behalen want ze betalen meer.

Stel dat je voor het oplossen van stress een programma aanbiedt voor €2.500,-. Een simpele rekensom laat zien dat je dan slechts 40 klanten per jaar hoeft te hebben om aan de jaaromzet te komen van €100.000,-.

Tip; wist je dat je veel gemakkelijker een hogere omzet kunt halen door een hoger aanbod aan te bieden aan iemand die kan investeren dan door een laag aanbod aan iemand die niet kan investeren?#logisch

40 klanten per jaar betekent dat je gemiddeld slechts 1 nieuwe klant per week hoeft te hebben in plaats van 400 klanten die 250 euro betalen. In het laatste geval zul je zelf stress ervaren en ik hoop dat dit niet nodig is want 400 klanten krijgen is een hels karwei.

(Met het aantal van 1.000 potentiële klanten kun je dus 25 jaren vooruit, en dat is al heel lang. Meer is dus niet nodig!)

Moet Je Iets Leren Om Dit Te Verdienen?

Ondernemers kunnen denken dat ze andere vaardigheden moeten leren wanneer ze meer willen verdienen maar dat is niet noodzakelijk. Er is een andere mindset nodig om een andere doelgroep te kiezen die je gaat helpen. Hiervoor is moed nodig want je gaat een andere Meest Ideale Klant zoeken en vinden. De spanning die je dan ervaart komt van het ‘onbekende’ maar ik kan je garanderen dat het heerlijk voelt zodra de eerste (nieuwe) klanten akkoord gaan met je voorstel.

Je gaat veel meer vrije tijd krijgen, veel minder hard werken om veel meer te verdienen. Ik weet het; het klinkt soms te mooi om waar te zijn en daarom geloven sommige ondernemers er niet in en blijven ze doen wat ze nu doen (met hetzelfde resultaat)…..

Toch zijn er voldoende ondernemers die goed verdienen met hun dienstverlening. Waarom zou jij dan geen €100.000,- kunnen verdienen?

Laat je goed informeren naar de mogelijkheden die er ook voor jou bestaan. In een gratis gesprek kan ik kijken welke kansen er voor jou zijn, mits je ambitie hebt en stappen wilt zetten om ruim voldoende te verdienen, elk jaar weer.

Klik hier voor een gratis strategiegesprek