"Creëer een Business & Lifestyle waarin je nooit op vakantie hoeft"- Rob van den Borne

Is Bloggen En Vloggen Zinvol?

Doe Jij Bloggen En Vloggen Om Klanten Te Krijgen?

Het ‘mantra’ van veel media adviseurs is om regelmatig, het liefste wekelijks, content te plaatsen op je website en social media kanalen. Op die manier trek je heel veel mensen aan die interesse hebben in jouw kennis en kunde. Dit zou de manier zijn om zichtbaar te zijn en een goede business op te bouwen, maar is dat nog actueel of zijn er betere manieren om je bedrijf op te bouwen?

Content Is King

Doordat je regelmatig goede informatie plaatst op je website gaat Google jouw website waarderen met een hoge plek in deze zoekmachine. Dit zorgt voor doelgericht verkeer die antwoorden zoeken op hun vragen en het antwoord dus vinden op jouw site. Logisch, toch? Maar…..

Nu is het maken van content, schrijven van artikelen of opnemen van video, best veel werk. En niet alleen het maken van deze informatie kost tijd maar ook het ‘optimaliseren van informatie’ kost veel tijd. En dan is Google ook nog eens onbetrouwbaar want ze veranderen regelmatig van algoritme waardoor je continue bezig moet zijn om dezelfde plek te behouden binnen Google.

Trouwens, als je artikelen en video’s niet op de eerste pagina zijn te vinden heeft het sowieso geen zin om het te plaatsen. Kennis van SEO is dus echt noodzakelijk.

En een lange adem want ‘iedereen’ doet tegenwoordig bloggen en vloggen dus zo bijzonder is het niet meer.

Hoe Creëer Je Unieke Marketing

Is het mogelijk om unieke marketing te creëren of – beter gezegd – dusdanig anders je marketing in te richten zodat je opvalt tussen de massa van de andere aanbieders? Welke manieren zijn er om zo snel mogelijk resultaat te boeken met je marketing inspanningen?

Nu ga ik niet in een blogartikel schrijven dat “bloggen is dood’, dat zou raar zijn maar het valt me wel op dat de ‘grotere spelers’ in de wereld van ondernemen helemaal niet veel content plaatsen. Oke, Gary Vaynerchuck is hierop een uitzondering, maar dat bevestigd dan weer meteen “de regel”.

Als je echt goed gaat kijken naar de mensen die het voorbeeld zijn in de wereld van ondernemen zie je ze helemaal niet zoveel artikelen en video’s plaatsen. En ze zijn al helemaal niet interactief bezig op de vele social media kanalen, maar daar later meer over.

Ik zie ze veel meer met betaalde manieren het juiste publiek aantrekken en daar een “funnel” voor bouwen.

Is Facebook Adverteren Het Beste?

Veel “guru’s” gebruiken tegenwoordige Facebook advertenties om zichtbaar te zijn. Dit is goed en snel te leren en je hebt snel, heel snel resultaat met je inspanningen. Daarbij kun je voor slechts enkele euro’s al een test doen om te zien of je boodschap goed overkomt en voldoende conversie oplevert.

Nu is Facebook al een paar jaren ‘de bom’ wat betreft het krijgen van verkeer maar dit geldt niet voor iedereen, wel voor velen maar niet voor iedereen.

Ik roep altijd; marketing is testen. En op de resultaten van deze advertenties ga je bijsturen, en dat kan heel gemakkelijk met Facebook Advertenties.

Nu is het heel goed mogelijk dat andere platformen veel beter voor jou werken, dat weet ik niet. Ook dit ligt aan de rest van de inspanningen die je levert op dit platform, oftewel je aanwezigheid en zichtbaarheid.

Ik plaatste op Linkedin een ervaring met een telefoniste en dit artikel is inmiddels 11.000 keren gelezen. Dit betekent natuurlijk dat heel veel mensen met mij in contact komen en met datgene wat ik heb te bieden want veel lezers zijn al op mijn site geweest.

Social Media Wel Of Niet Gebruiken?

Een ander punt wat ik wil maken is het effectief gebruik van Social Media. Toen ik hierin nog workshops en trainingen gaf was een veel gehoorde opmerking “MOET ik dat ook gaan doen?”.

Als je mij een tijdje kent dan weet je dat ik een hekel heb aan ‘moeten’, dus mijn advies is dan ook altijd “nee, je moet niets. Het is een keuze”.

Veel topondernemers zijn helemaal niet heel actief op Social Media en gebruiken de kanalen meer als een soort promotie kanaal. Ze – laten – plaatsen de eventuele informatie van hun site of aanbieding ook op deze profielen omdat ze hierdoor een groter bereik hebben.

Reageren ze op vragen of opmerkingen? Meestal niet. Waarom niet? Geen idee, hierin maakt iedereen een keuze.

Social Media biedt prachtige kansen om leuke zakelijke contacten te leggen die voor omzet kunnen zorgen. Toch zie je de grote ondernemers hier anders mee omgaan, behalve Gary Vaynerchuck maar die bepaalt niet de regel en is eerder een uitzondering.

Wat Is De Beste Manier Van Marketing?

Is er een beste manier van marketing? Ja, maar die is voor iedereen weer anders want niet elke ondernemer en elk bedrijf is hetzelfde. Het is niet vooraf te bepalen wat de beste manier van marketing is voor elk bedrijf.

Als je een goede website hebt met veel artikelen en je haalt hier veel omzet mee binnen, zou ik zeggen: blijf dit vooral doen.

Ben jij heel goed met het maken van video’s en lukt het jou om potentiële klanten jou te laten bellen? Prima, blijf vloggen!

Haal jij veel omzet uit je Linkedin contacten? Super, blijf hier vooral mee bezig.

Mijn tip is om te kijken wat je nog meer kunt doen om – effectief met je tijd en geld om te gaan zodat je kunt opschalen.

Je hebt tenslotte maar zoveel uren per dag dat je kunt werken en bloggen en vloggen kost ook tijd en daar mag je ook een prijs aan koppelen.

One Response so far.
  1. […] Uitsluitend door actief met je social media profielen te werken lukt het je om aandacht te krijgen van je doelgroep, zonder geld investering. In een ander artikel heb ik uitgelegd hoe je door te investeren met geld aandacht (verkeer) kunt krijgen. Dat artikel heet: Is Bloggen en Vloggen Zinvol? […]

You must be logged into post a comment.