"Creëer een Business & Lifestyle waarin je nooit op vakantie hoeft"- Rob van den Borne

Hoeveel Kun Je Als Zelfstandige Ondernemer Verdienen?

Is Er Een Omzetplafond Voor Zelfstandige Ondernemers?

Wanneer ik met mijn klanten praat (coach, trainer, consultant, adviseur) dan merk ik dat ze vaak in een gewoonte zitten waardoor ze zich beperken in het realiseren van meer omzet. Wanneer iemand bijvoorbeeld gewend is om jaarlijks ca. 50.000 euro te verdienen met zijn werkzaamheden is het lastig om zelf te ontdekken hoe je dit – gemakkelijk – kunt verdubbelen en dus 100.000 euro per jaar kunt verdienen. Een goede businesscoach kan je hierbij goed helpen!

Waarom 100.000 euro per jaar verdienen?

Veel ondernemers willen meer omzet realiseren en hebben de ambitie om 100.000 euro per jaar verdienen. Als ik ze vraag waarom krijg ik wisselende antwoorden zoals:

  • ik wil goed verdienen
  • ik wil kunnen sparen
  • ik wil groeien met mijn omzet
  • ik wil investeren

Er zijn dus verschillende motivaties om dit bedrag te verdienen en dat is maar goed ook want we zijn allemaal anders met onze eigen wensen en verlangens.

Ook zijn er negatieve comments te horen en lezen als je het bedrag noemt van 100.000 euro omzet per jaar:

  • dat lijkt me heel hard werken
  • dat lukt me nooit (want dat heb ik nog nooit gehaald)
  • dat is te mooi om waar te zijn
  • dat kost ook heel veel geld om dat te bereiken

Hoe komt dat?

Wat is jouw mindset over geld verdienen?

Veel ondernemers zijn, net als iedereen, gewoonte-dieren. We hebben een gewoonte waarin we gewend zijn om te voelen, te denken en te doen wat we prettig vinden. Althans prettig genoeg om dit vol te houden en in stand te houden. Wanneer iemand dan iets vertelt dat buiten deze ‘comfortzone’ ligt zorgt dat vaak voor weerstand en irritatie. Zelfs als het logisch klinkt!

In de meeste gevallen heeft het dus niets te maken met WAT er wordt vertelt maar HOE dit past binnen het beeld van de mens en zijn gewoontes.

“Je bent het resultaat van je gedachten”

Er wordt vaak gesteld dat je het resultaat bent van datgene zoals je nu denkt. Met andere woorden; als je een ander resultaat wilt bereiken dien je eerst andere gedachten te creeeren.

Het begint dus met je gedachten want hierdoor ga je acties ontwikkelen en dat zorgt (automatisch) voor resultaat.

In mijn boek ‘7 Principes van Succesvol Ondernemen’ gaat het eerste hoofdstuk over het creëren van je ideale situatie. Ik geloof dat dit de basis is voor je succes want als je weet waar je naartoe gaat dan zul je de juiste beslissingen en acties ondernemen. Het resultaat hiervan is dat je veel sneller je gewenste doel (succes) bereikt.

Het boek is te koop via Managementboek (tijdelijk zonder verzendkosten): http://www.bit.ly/_Managementboek

Je hoeft niet je werkzaamheden te veranderen om veel meer geld te verdienen!

Vaak denken ondernemers dat ze veel moeten veranderen of veel harder te werken om 100.000 euro te verdienen maar niets is minder waard. Laat ik een praktijkvoorbeeld noemen; ik coach een zelfstandige ondernemer die als adviseur / consultant werkt op het gebied van financiele vraagstukken. Hij heeft al jaren ervaring, is goed opgeleid (diploma’s) en heeft ruime ervaring in dit werk. Daarbij vind hij het heel leuk werk om te doen (heel belangrijk).

Zijn wens is om een stabiel inkomen te realiseren van minimaal 100.000 euro per jaar.

Hij is sterk gemotiveert en wil graag 100.000 euro per jaar verdienen. Het probleem is dat hij nooit had geleert om een goede marketingboodschap te maken. Dat hoefde hij eerst niet want hij heeft vele jaren gewerkt voor een zeer groot accountantskantoor waarbij er altijd wel voldoende klanten waren die van zijn diensten gebruik maakten.

Nu hij zelfstandig ondernemer is vind hij het lastig om duidelijk te maken wat zijn waarde is en hoe hij zich het beste kon presenteren bij zijn potentiele klanten. Zelf had hij een plan voor ca. 70.000 euro omzet te maken op jaarbasis. Dit lukte door zijn werkzaamheden aan te bieden met een aantal opties, in een aantal variaties en met verschillende prijzen varierend tussen de 1.500 euro en enkele duizenden euro’s.

Het idee achter dit aanbod was dat hij hierdoor een grote markt kan bedienen, zeg maar “iedereen”.

Nu merkte hij dat het heel lastig is om aan iedereen duidelijk te maken wat zijn werk en waarde is en het lukt hem niet om iedereen als klant te krijgen. Dit is op zich niet bijzonder want het lukt niemand om iedereen als klant te krijgen, dus waarom dan niet meteen kiezen voor de juiste klant?

We zijn aan de slag gegaan en gestart met een VIP dag Businesscoaching waarin we zijn hele marketing en salesplan hebben uitgewerkt binnen 1 dag! Want wat bleek nu? Zijn duurste aanbod van zijn werkzaamheden heeft een prijs van 15.000 euro en ook de grootste waarde voor zijn opdrachtgevers. 

Toen ik duidelijk kreeg wie deze potentiele klanten zijn hebben we een plan gemaakt waarbij het snel duidelijk werd hoe hij heel gemakkelijk een jaaromzet van 100.000 euro kan bereiken. Sterker nog; in het sales- en marketingplan kwam hij tot de conclusie dat er een direct potentieel is van 150.000 euro omzet in 12 maanden tijd en hij kan dit uitbreiden naar 285.000 euro, binnen 3 jaren.

First Things First

Eerst de belangrijkste zaken eerst; op de eerste plaats komt de verandering van de mindset om focus te leggen op de klanten waarvoor hij de meeste waarde kan aanbieden tegen de hoogste prijs van zijn dienst. Door de verandering van deze mindset gaat hij focus leggen op de Meest Ideale Klanten in plaats van om er ‘voor iedereen te zijn’.

Dit zorgt vaak voor weerstand want, zo denken we allemaal in het begin, dan missen we een groot stuk van de markt, toch?

NEE!

Het werkt juist andersom want door te kiezen voor zijn Meest Ideale Klant (M.I.K.) creeert hij een super aantrekkelijke marketingboodschap waardoor hij een logische keuze wordt en laat hij eventuele andere aanbieders ver achter zich. In feite positioneert hij zich op een manier zodat er voor hem geen concurrentie meer zal zijn, en wie wil dat nu niet?

“Mag hij dan niet meer werken voor de andere klanten?”, is een vraag die ik dan vaak hoor. Natuurlijk wel maar zijn marketing is hierop niet gericht want hij richt zich op andere klanten die veel meer betalen voor zijn kennis. Als er andere klanten gebruik willen maken van zijn kennis is het ook logisch dat dit beter betaald gaat worden dan nu het geval is.

Zijn positionering als DE oplossing van zijn MIK is nu zo sterk dat hij veel sneller deze klanten gaat aantrekken in veel minder tijd. Dit betekent dat hij veel gaat verdienen met minder te werken, dat wil toch iedereen! De inkomens- en omzetgrens of plafond voor zelfstandige ondernemers is afhankelijk van de dienst / aanbod en de prijs die je hiervoor telt. Het is dan belangrijk om te zien voor wie dit de meeste waarde heeft want deze persoon zal je meer willen betalen dan iemand die deze waarde niet ziet of herkent.

Heb je hier vragen over of wil je weten of dit ook voor jou van toepassing is, stel ik voor dat je het formulier invult op deze pagina. Ik ga je dan inplannen voor een vrijblijvend gesprek.