"Creëer een Business & Lifestyle waarin je nooit op vakantie hoeft"- Rob van den Borne

Hoe Ga Je Om Met Negatieve Reacties?

Negatieve Reacties, hoe ga je ermee om?

Ik lees steeds vaker dat ondernemers negatieve reacties krijgen vanuit hun omgeving wanneer ze veranderen. Op zich is dat logisch want elke verandering zorgt voor weerstand. Maar zijn de negatieve commentaren terecht en – nog belangrijker – wat doe je ermee? In dit artikel leg ik je mijn persoonlijke ervaring uit hoe ik omga me commentaar.

Negatief Commentaar

Het lijkt wel of mijn voelsprieten de laatste tijd aanstaan voor negatieve reacties, alleen zie ik ze niet bij mezelf maar vooral bij anderen. Zoals de vrouwelijk onderneemster die een Linkedin post plaatste over wat ze zag tijdens zakelijke meetings. Ze had binnen 1 week dezelfde ervaring; een dame met een tekort blousje waardoor de buik zichtbaar werd. Onprofessioneel en onsmakelijk omdat het niet mooi en onprofessioneel was. Maar wat bleek; haar Linkedin post ging viral en kwam terecht in hoeken waar iedereen wel een mening lijkt te hebben.

Menig commentaar op haar post was negatief en werd zelfs op haar persoon gespeeld. Haar integriteit, kennis en zelfs de opvoeding werd in twijfel getrokken. Gewoon omdat ze melding maakte van haar ervaringen en wat ze ervan vond.

Ze is professioneel onderneemster en geeft kleur- en kledingadvies, doet die al jaren en weet dus waarover ze praat. Omdat ik haar persoonlijk ken sprak haar over deze situatie en kon ik zien dat ze de tranen in haar ogen had hoe mensen op haar reageerde. Ik probeerde haar zo goed mogelijk te steunen omdat ik uit eigen ervaring weet hoe hard reacties op social media kunnen zijn.

Een ander voorbeeld is van een jongedame die switch heeft gemaakt vanuit fotografie naar business-brand coaching. Je begrijpt dat de marketingboodschap van haar is veranderd en omdat ze nu echt ergens voor staat, kan ze veel duidelijker communiceren voor wie dit belangrijk is. Haar oude netwerk past niet meer, of nog voor een gedeelte, hierbij en ze voelen zich daarom ongemakkelijk bij haar. De reacties van deze mensen zorgen voor spanningen bij haar waardoor ze twijfelt of het goed is wat ze doet terwijl ze veel in huis heeft en veel kan betekenen voor haar klanten.

Je moet moedig zijn om een nieuwe weg in te slaan en te blijven volgen

Wat moet je doen met commentaar?

“Moet je wel iets doen met commentaar?” is mijn tegenvraag. Is het noodzakelijk om op elke vraag, comment, reactie een antwoord te geven of is het beter om het voorbij te laten gaan en geen aandacht te geven?

Uit eigen ervaring weet ik dat het beter is om het laatste toe te passen; lees de reacties, haal je schouders op en ga verder met je werk. Dat is gemakkelijk maar niet eenvoudig!

In mijn eerdere ‘carrière’ als social media expert gaf ik veel lezingen, presentaties en workshops over het zakelijk gebruik van social media. Omdat ik een van de eerste in Nederland was die het woord ‘expert’ durfde te gebruiken had de twijfelachtige eer om het primaire doelwit te worden van een groep ‘beroepszeikers’. Met beroep bedoel ik ook echt beroep want de leider van dit clubje was destijds verslaggever / journalist en was dagelijks bezig om alles wat mij te vinden was online te gebruiken als commentaar. Zelfs mijn profielfoto van Twitter (destijds) gebruikte hij in een presentatie. Niet het origineel natuurlijk maar aangevuld met allerlei comments die zorgde voor een lachsalvo van het publiek (zo heb ik me laten vertellen).

Blijkbaar vond de presentator het belangrijk om mij belachelijk te maken

Iedereen heeft zijn recht om te vinden wat ie wil, zo is het afgesproken in Nederland, dus doe maar.

Het vrat aan me, enorm zelfs want ik deelde mijn tips met de beste intenties. Ik wilde ondernemers wijzen op de kansen die er zijn binnen Social Media. Daarom sprak ik ook regelmatig op basis van ‘waardebepaling achteraf’, de organisator bepaalde achteraf wat de presentatie waard was. Ze liepen dus geen risico en ik wist dat het kansen gaf om de kennis over te dragen. Ik kwam overal en was te vinden in het hele land, ik was zichtbaar en daarom gemakkelijk te vinden – ook voor ‘trollers’.

Dit clubje mensen zat veilig achter hun scherm commentaar te geven op mijn online-presence en mijn werkzaamheden. Het was geen prettige tijd voor mij. Het liefste had ik hem op z’n bek geslagen, zo boos was ik want het was onrechtvaardig (maar dat mag dan weer niet van de wet….)

De reden waarom ik een interessant project voor hun werd was dat ik reageerde op hun comments. En dat was precies wat ze wilden bereiken, kijken of ik ‘hapte’. En ik hapte want ik wilde mijn zienswijze overbrengen en hun overtuigen dat ze het ook anders konden zien. Daar ging ik mis, ik had het los moeten laten, schouders op halen en verder gaan.

Iemand overtuigen gaat moeilijk als hij iets anders gelooft

Is niet-reageren dan de oplossing voor alles online? Nee niet echt maar gaan overtuigen is ook geen goed idee. Wat vaak goed werkt is om na te gaan waarom je doet wat je doet. Vaak is de reden om mensen te helpen, toch? Als je daar van uitgaat weet je ook dat niet iedereen geholpen kan en wil worden. Er waren zelfs mensen die een hekel hadden aan moeder Theresa….

Je hoeft je niet te verantwoorden. Mensen die je steunen hebben geen uitleg nodig en ‘haters’ zullen de uitleg weerleggen.

Stop met pleasen

Wanneer je duidelijk hebt waarom je doet wat je doet en voor wie wordt het gemakkelijker om een keuze te maken aan wie je tijd en energie spendeert. Ook een reactie geven kost tijd, en energie. Je kunt niet iedereen voor je ‘winnen’ dus stop met pleasen en laat het gaan. Sterker nog; wanneer je reacties krijgt betekent dit dat je zichtbaar bent. Ook negatieve comments zorgen voor zichtbaarheid en kunnen jou en je bedrijf dienen, mits je natuurlijk onprofessioneel reageert op een reactie.

Accepteer dat je reacties kunt krijgen van mensen die je niet verwacht; haal diep adem, laat het van je af glijden en ga verder met je belangrijke werk. Focus je op de Meest Ideale Klanten en geef hen de informatie die nodig is om te groeien. Succes.