"Creëer een Business & Lifestyle waarin je nooit op vakantie hoeft"- Rob van den Borne

Het Gevaar Van Jouw Waarheid

Wat Kun Je Leren Van Anderen?

Wist je dat het idee van McDonalds Drivethrough is overgenomen vanuit de bankenwereld? In dit artikel leg ik uit waarom het belangrijk is om te kijken naar andere branches en sectoren om zo ideeën op te doen voor je eigen bedrijf.

Wat Zeg Je?

Het valt me op dat veel ondernemers in hun eigen (kleine) wereldje blijven ronddraaien. Vaak hoor je ze zeggen: “zo doen we dat hier” of “zo hebben we dat altijd al gedaan”. Deze manier van ondernemen beperkt je enorm en dat is jammer. Jammer vooral omdat je veel goede ideeën kunt overnemen uit andere branches, denk maar aan het voorbeeld van McDonalds.

Hoe Kom Je Op Ideeën?

Veel ondernemers hebben een mening vooraf al klaar; ze weten het al of – nog erger – staan niet open voor nieuwe manieren. Het is ook mogelijk dat ze niet zien wat er wel mogelijk is voor hun bedrijf, gewoon omdat het voorbeeld niet exact zo’n bedrijf is wat zij hebben.

Dat is jammer, heel jammer want door je vast te houden aan “jouw waarheid” zul je niet veel leren. Sterker nog; verwacht geen ander resultaat als je hetzelfde blijft doen.

Heel veel goede ideeën komen voort uit bijeenkomsten waarbij ondernemers samen komen. Dit kan zijn via een mastermind waarbij ondernemers zijn, een netwerk bijeenkomst maar zeker ook een cursus of workshop. Wanneer je met andere ondernemers bij elkaar bent is het slim om niet te snel te oordelen, want hierdoor sluit je jezelf af voor een goed resultaat. Lezen van boeken over ondernemerschap zijn ook een goede bron van inspiratie.

Wanneer je denkt dat je alles al weet, weet je bitter weinig

Het idee van de McDonalds Drivetrough zou komen uit een bezoek van een manager bij de bank. De bank had namelijk loketten waar klanten hun geld konden afgeven zonder uit de auto te hoeven stappen. Dit was gemakkelijk en een stuk veiliger dan met het geld over de parkeerplaats te moeten lopen.

Een manager van McDonalds zag dit bij zijn eigen bank en zag hoeveel gemak dit de klant diende. Hier kreeg hij het idee om ook een loket te gebruiken bij een restaurant maar dan om de bestellingen af te halen. De Thrivetrough was geboren en is met veel succes over de hele wereld toegepast.

Dit simpele idee heeft gezorgd voor miljoenen extra omzet en door open te staan voor de toepassing met vooral de “HOE” vraag te stellen heeft hij er een gigantisch succes van weten te maken.

You must be logged into post a comment.