"Creëer een Business & Lifestyle waarin je nooit op vakantie hoeft"- Rob van den Borne

Heb Jij Al Speciale Sigaren?

Wat Hebben Cubaanse Sigaren Met Jouw Aanbod Te Maken?

Ik las vandaag een bericht dat me aan het denken zetten over mijn doelgroep en marketingboodschap. Het bericht ging over opgerolde bladeren met tabak oftewel sigaren, hele dure sigaren. Althans dat vind ik, want ik rook niet. Wat hebben sigaren te maken met jouw aanbod?

Dure Opgerolde Bladeren

Oftewel sigaren van het merk Cohiba zouden de duurste sigaren zijn ter wereld. Ter ere van hun 50e verjaardag heeft het bedrijf een speciale editie gemaakt. De prijs hiervan onthul ik straks omdat ik je eerst iets duidelijk wil maken.

Wat zijn sigaren? Sigaren zijn opgerolde bladeren die vooraf zijn gedroogd. Hierin bevind zich tabak. Het genotsmiddel voor rokers kun je ongeveer 30-60 minuten gebruiken, en dan is de sigaar ‘op’.

Oké, het is dus een genotsmiddel. Een luxe artikel, niet iets wat perse nodig is om te overleven. Het gaat om de ervaring, het genot, het plezier en wat het ook moge brengen. Nogmaals; ik ben een niet-roker dus begrijp het misschien niet helemaal.

Wat ik wel begrijp is dat deze ‘special edition‘ behoorlijk duur is, anders wordt je niet de duurste sigaar ter wereld. De prijs? Ik kom er zo op, beloofd.

Wat ik ook begrijp is dat er voor de sigaren een markt is, een markt van kopers die het geld ervoor over hebben om dit te kopen en van te genieten.

Wel nu; de prijs….

Stel je eens voor dat je € 600.000 in je handen hebt en dit geld aansteekt. Je ziet het geld verbranden en kunt hier ontzettend goed van genieten. Want dat is wat je doet als je deze editie van speciale sigaren koopt (mijn visie).

De aanschafprijs is dus enkele honderden duizenden euro’s en je brandt het op.

Sigaren En Jouw Aanbod

Er is dus voor elk aanbod een markt te vinden want er zijn ook sigaren van enkele euro’s (en goedkoper) te koop. Toch is er veel vraag naar deze speciale editie want het wordt in een veiling verkocht. Dit kan men doen vanuit het marketing oogpunt maar zeker ook om de markt een eerlijke kans te geven om te kopen. Waarschijnlijk worden de sigaren hierdoor nog duurder en dus exclusiever met als resultaat dat er nog meer bekendheid ontstaat.

Er is dus ook altijd een markt waarbij een duur product wordt verkocht. Denk aan bekende merken zoals Bentley, Cartier, etc. en nu dus ook sigaren….. (ik blijf me verbazen).

Waarom zou jij dan jouw aanbod richten op een markt dat geen geld heeft of waarvoor je weinig kunt betekenen?

Ik zie het continue om me heen gebeuren; goede, hele goede ondernemers die veel kunnen betekenen voor hun klanten want ze kunnen echt heel goed helpen. Ze zijn kundig, hebben ervaring en weten snel tot de kern door te dringen om het probleem handig op te lossen. Dit bespaart een hoop tijd, frustratie en dus ook geld.

Wat gebeurt er? Ze bieden hun diensten aan tegen lage prijzen, te lage prijzen. Waarom? Omdat er zoveel concurrentie is of omdat dit in de markt “gebruikelijk” is…

Start met zelfstandig nadenken en ga eens bedenken wat jij voor jouw Meest Ideale Klanten kunt betekenen als je een goede prijs zou krijgen voor jouw diensten. Je kunt dat zoveel meer doen voor je klanten zodat zij nog meer en sneller resultaat krijgen.

Veel dienstverleners houden zich te klein met hun prijzen waardoor ze de klanten te kort doen.

De klanten worden te weinig uitgedaagd waardoor resultaten uitblijven en jij twijfelt over je eigen kunde. Het is een vicieuze cirkel, geloof me.

Doorbreek dit!

Wanneer je weet wat je waard bent en je krijgt dit bedrag dan kun je veel, veel meer voor je klanten betekenen. Je kunt ze veel meer ondersteunen, uitdagen en prikkelen.

Je hebt ook veel meer tijd voor je klanten want niet iedereen kan je betalen, je wordt exclusiever en dus ook aantrekkelijker want exclusief is aantrekkelijk.

Ik ben geen roker, wel geweest, en weet zeker dat rokers (de doelgroep) over de hele wereld met jaloezie staan te kijken naar de kopers van deze bijzondere sigaren (zijn ze wel bijzonder?).

Ook zal er verlangen zijn om – als is het maar 1 keer – de ervaring van deze sigaar te beleven.

Zo is het ook met jouw klanten.

Er zullen altijd klanten zijn die jouw aanbod te duur vinden, ongeacht je prijs. Er zullen ook klanten zijn die je aanbod acceptabel vinden, ook ongeacht je prijs. Wat wordt jouw keuze? Voor wie ga je kiezen?

Ik kan je zeer sterk aanraden om eens goed te kijken naar je aanbod en wat het betekent voor je klanten en dan pas naar je prijs te kijken, doe het voor je klanten – een beetje voor jezelf want je wordt er gelukkiger van.

You must be logged into post a comment.