"Creëer een Business & Lifestyle waarin je nooit op vakantie hoeft"- Rob van den Borne

Er zijn 3 “groepen” mensen

Voor welke groep mensen kies jij?

Ik spreek veel ondernemers die al een aantal jaren een bedrijf hebben. Ze hebben echt iets goeds te bieden waarmee ze hun klanten goed kunnen helpen. Sterker nog; dit kan DE oplossing voor hun klanten.

Er is echter 1 probleem; ze hebben te weinig omzet. De reden hiervoor is dat dit hun keuze is.

Ze kiezen ervoor om niet goed zichtbaar te zijn. Waarom?

Er zit een vorm van angst onder, vaak is de angst voor kritiek. Dit is een van de 6 grootste angsten die de mens kent.

Angst voor Kritiek

Stel nu voor dat jij zichtbaar bent en dat mensen daar iets van vinden…..

Ik heb nieuws voor je; ze bestaan – de mensen die er iets van vinden wat jij nu doet. Nu al, en vinden het al. Ze hebben al een mening, dus het maakt niets uit.

Ik heb 1 vraagje aan jou: ‘wie help je ermee om niet zichtbaar te zijn?’

Je hebt altijd 3 groepen mensen die je kunt verdelen in het volgende

  • lovers
  • haters
  • neutral

De ‘lovers‘ vinden alles wat je zegt, doet etc geweldig. Ze hangen aan je lippen. Ze willen jou ‘zijn’. Ze vinden jou succesvol, en nemen alles aan wat je zegt.

De ‘haters‘ zijn juist het tegenovergestelde; ze vinden je ‘waardeloos’. Alles wat je zegt wordt in twijfel gebracht. Alles wat je doet zal wel iets achter zitten (addertje). En ze willen vooral niets met jou te maken willen hebben.

Je hebt de ‘neutrals‘, dit is veruit de grootste groep overigens. Deze mensen laten alles wat jij doet en zegt aan zich voorbij gaan. Je hebt er geen vat op, het spreekt ze niet aan maar ze ergeren zich ook niet.

Wat valt op?

De grootste groep mensen zijn de neutrals maar de iene-mini-groep ‘haters’ (want vaak zijn het er maar een paar) die vallen op.

Waarom?

Omdat we graag als ‘goed’ gezien willen worden. We willen dat iedereen wat wij doen leuk vinden. We kunnen 20 positieve reacties ontvangen over een video, een artikel, een presentatie maar die 1 persoon die ‘feedback’ geeft blijft hangen. En dat willen we voorkomen; we willen met iedereen vrienden zijn en door iedereen ‘geliefd’ worden.

De ene persoon geeft ons een kl*te gevoel en dat blijft hangen

Guess what? Dat gaat nooit gebeuren!

In het allerergste geval ga je ‘pleasen’ en wil je de haters tegemoet komen en ga je daarop je gedrag en werkwijze aanpassen.

NIET DOEN !!!

Ik spreek uit ervaring; enkele jaren geleden had ik een klein groepje ‘haters’. Ik gaf toen veel lezingen en workshops over social media, toen het pas nieuw was. Het was in de tijd dat we nog ‘hyves’ hadden, als je dat nog herinnert……

Door deze groep mensen, het waren er maar 6 ofzo, die continue alles belachelijk maakte op alle kanalen ben ik hiermee gestopt. Een andere reden om te stoppen was ook dat ik toen niet vol overtuiging het verhaal vertelde, en dat is ook heel belangrijk. Dat je zelf erachter staat wat je zegt.

Dus; wanneer jij achter jouw verhaal staat en hier 300% overtuiging van hebt dat jij iets te bieden aan jouw klanten. Neem dan aub het lef om zichtbaar te worden. Dat kan via Social Media, maar ook via andere kanalen.

Zoek uit waar jouw publiek zit en ga ervoor!

Ik wens je in elk geval succes 😉

 

You must be logged into post a comment.