"Creëer een Business & Lifestyle waarin je nooit op vakantie hoeft"- Rob van den Borne

Een Niche Is Geen Gat In De Markt

Wat Is Het Verschil Tussen Niche Kiezen En Een Gat In De Markt

Een Niche kiezen gaat vaak moeizaam, zeker bij ondernemers die al langer ondernemen. Toch is vaak wel een goede reden om te kiezen voor een niche en het gebrek aan voldoende omzet kan de aanleiding zijn om er serieus over na te denken.

In dit artikel over Niche kiezen gaf ik het voorbeeld van een Personal Trainer die “vrouwen willen afvallen na de zwangerschap” als niche koos. Dit was een theoretisch voorbeeld met praktische voordelen waarom je zou kiezen voor een niche.

De misopvatting van het kiezen voor niche is dat veel mensen denken dat het een “gat in de markt” moet zijn. Dit is helemaal niet het geval want een gat in de markt is het invullen van een behoefte dat nog niet gebeurde. Het kiezen van een niche is een unieke positie innemen in een bestaande markt, een wezenlijk verschil dus. Als er al veel aanbieders zijn van hetzelfde is het juist heel verstandig om te kiezen voor een niche, en een uitzonderlijke positie creëren.

Wel is het mogelijk dat men heel succesvol is door te kiezen voor een doelgroep waardoor men heel succes wordt op korte tijd. Dit ziet men dan als ‘gat in de markt’ maar heeft daar dus niets met te maken.

Waarom Zou Je Kiezen Voor Een Niche?

Het kiezen voor een niche heeft vele voordelen waaronder dat je een bijzonder positie inneemt in het overige aanbod. Hierdoor wordt je al aantrekkelijk voor de gekozen doelgroep (lees hier het artikel over niche kiezen).

Het resultaat hiervan is dat je dus aantrekkelijk wordt, dit betekent dat je veel gemakkelijker aan klanten zult komen. Sterker nog; klanten zullen naar jou komen in plaats van dat jij de klanten moet achterna jagen.

Nog een voordeel van het kiezen van een niche: je prijzen kunnen omhoog.

Omdat je een unieke positie inneemt kun je hogere prijzen vragen want jij bent de ‘expert’ voor deze doelgroep.

Veel ondernemers onderschatten deze manier van onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Ze blijven te veel, te vaak en te lang concurreren en kunnen vaak op slechts 1 manier de klanten overtuigen; met lagere prijzen dan de concurrentie.

En dat is wel het slechtste businessmodel ooit; de goedkoopste aanbieder in de markt zijn want er kan altijd iemand het goedkoper aanbieder dan jij en waar sta je dan?

Er is altijd wel iemand die het goedkoper kan aanbieden dan jij….

Door de goedkoopste aanbieder in de markt te zijn heb je een zwakke positie met weinig marge om je klanten goed te helpen en aan je te binden.

Er is nog een nadeel van goedkoop zijn:

Klanten die kiezen voor de goedkoopste aanbieder zijn meestal niet loyaal en zullen altijd op zoek zijn naar een goedkopere aanbieder.

De Voordelen Van Niche Kiezen

Zodra je duidelijk voor een doelgroep kiest zul je merken dat klanten meer naar je toe komen. Je hoeft ze niet meer na te jagen! De meest bekende reden hiervoor is jouw positionering als expert voor deze klanten. Mensen willen graag geholpen worden door experts en als jij de expert bent voor de oplossing van hun probleem zal je een ‘klantenmagneet’ worden.

De hogere prijzen die je koppelt aan jouw aanbod is een logisch gevolg van deze keuze.

Er is voor elke doelgroep een niche mogelijk. Je ziet het ook in het aanbod van verschillende grote merken zoals horloges, automerken en kleding. Zo zal er altijd behoefte zijn aan de duurdere merken zoals Cartier, Bentley etc. Deze markt zal nooit verzadigd zijn. Ze zullen zelfs inspelen op de behoefte van “special editions” met beperkte oplage en productie waardoor het exclusieve aanwezig blijft.

Er is zelfs bekend dat merken produceren op dezelfde basis maar door een andere positionering te kiezen veel duurder kunnen verkopen. Dit bestaat al jaren want zo is bekend dat Porsche op hetzelfde frame als Volkswagen modellen heeft gebouwd. Voor de prijs van 1 Porsche kon je een aantal Volkswagens kopen, puur door een ander positionering te kiezen want de materialen waren nagenoeg gelijk en zeker niet in verhouding met de duurder prijs te rechtvaardigen echter heeft Porsche een exclusievere status dan Volkswagen.

Het is een misopvatting dat je jouw producten duurder kunt maken door uitsluitend een herpositionering te kiezen. Hier zit veel meer achter want de klanten zijn natuurlijk niet gek. Het is belangrijk om te beseffen datgene wat je biedt in verhouding moet staan tussen de prijs en de ervaring die je klant gaat meemaken.

Zo zal de klant die kiest voor de duurdere Porsche een andere rijervaring hebben dan de klant die kiest voor de Volkswagen, waarbij ik niet stel dat het een beter is dan het andere maar wel een andere belevenis bezorgt.

Je kunt ook meer betekenen voor je klanten als je hogere prijzen kunt vragen. Je kunt ze meer aandacht geven omdat er meer tijd voor ze is want je hebt minder klanten nodig om dezelfde omzet te realiseren, dus minder werk.

Klanten krijgen dus meer aandacht maar kunnen ook meer worden verwend; je kunt ze spullen geven of voor ze kopen die de ervaring van jouw dienst in een hele andere dimensie plaatst en niet meer is te vergelijken met andere aanbieders op de markt.

Dit allemaal is afhankelijk van jouw keuze om te kiezen voor een Niche of om een aanbieder te zijn van diensten en producten zoals er al zovelen zijn. De vraag is nu; durf je te kiezen voor een Niche?

You must be logged into post a comment.