"Creëer een Business & Lifestyle waarin je nooit op vakantie hoeft"- Rob van den Borne

Definitie voor Kwaliteit

Hoe Bepaal Je Jouw Kwaliteit?

Kwaliteit, hoe bepaal je hoeveel kwaliteit jouw dienst of product heeft? Veel ondernemers doen hun uiterste best om een goede service te verlenen maar toch raken ze niet altijd ‘de snaar’ die het goede gevoel van de klant de juiste kant op zet. Dus hoe bepaal je of jij wel kwaliteit levert?

Wat is kwaliteit?

Een definitie die ik tegenkwam op internet zegt er het volgende over:

“Kwaliteit is de mate waarin goederen en diensten voldoen aan de eisen en behoeften van de afnemer”

Je zou dus kunnen zeggen dat, als je al voldoet aan de verwachtingen van de klant, je al kwaliteit levert.

Ik zie dat iets anders, namelijk: wanneer je de verwachtingen van je klant overtreft, dan lever je kwaliteit.

Wat verwacht je?

Kijk, als je bijvoorbeeld bij een exclusief restaurant gaat eten, zeg maar op sterren niveau verwacht je een hoge rekening 😉 En je verwacht een correcte bediening, een tafel met linnen erop, kaarsje, etc. Je verwacht dat je bord is verwarmd zodat je eten langer warm blijft en dat de verwarming op een temperatuur staat die ervoor zorgt dat je comfortabel in je heerlijke stoel zit. Je verwacht een prettige omgeving met een zacht muziekje op de achtergrond. Dat soort zaken verwacht je bij een reservering op dit niveau.

In een cafetaria verwacht je dit niet; het is ook een ander prijsniveau.

Hoe kun jij dan kwaliteit leveren, als Zelfstandige Professional?

Een goede manier van kwaliteit leveren is om minder te beloven en meer te doen.

Dit klinkt misschien stom maar het werk echt zo. Voorbeeld: stel je voor dat je een speciale CD ergens koopt en je krijgt te horen dat deze over 4 dagen bij jou thuis wordt geleverd. Jij, als ondernemer, zorgt ervoor dat het product al binnen 2 dagen op de mat van de klant ligt. Dit verwacht hij niet en is blij verrast want jij hebt zijn verwachtingen overtroffen door veel sneller te leveren dan beloofd.

Andersom werkt het natuurlijk ook zo; jij belooft een bepaald resultaat in de vorm van datum levering of percentage winst- of omzetverhoging, etc. en dit wordt niet behaald. De deadline overschrijdt je met 2 weken, allemaal door omstandigheden waar je geen invloed op hebt maar wel verantwoordelijk voor bent. Of de tips over meer betere marges worden niet uitgevoerd met als resultaat dat het beloofde percentage niet wordt behaald.

Wat denk je dat jouw klant zal zeggen over dit resultaat?

Een goede manier om kwaliteit te leveren

Een goede manier om meer dan verwacht te leveren is door een hogere betrokkenheid te tonen, dan afgesproken is of men verwacht. Bel gerust een keer tussendoor met je klant en vraag hoe het gaat met de implementatie van je kennis. Het geeft jouw feedback hoe ze met de kennis omgaan en of het allemaal wel lukt.

Ook geeft het jouw meer inzichten in je klanten, hun werkwijze, hun uitdagingen (!) en natuurlijk de successen, die je dan weer samen kunt delen. 

Door ze – onverwachts – te bellen, mailen of een keer mee te nemen voor een lunch zorg je ervoor dat je een sterkere binding krijgt met zeer waardevolle informatie over je klanten. 

You must be logged into post a comment.