"Creëer een Business & Lifestyle waarin je nooit op vakantie hoeft"- Rob van den Borne

De Tip Voor Meer Omzet

Meer Omzet Tip

Vandaag heb ik een podcast opgenomen hoe je heel gemakkelijk veel meer kunt verkopen en snel meer omzet kunt halen. Nog belangrijker is dat je klanten veel meer tevreden zullen zijn dan nu. De ideale tip dus voor meer omzet en tevreden klanten!

Gesprek Met Ondernemer Over Omzet

De aanleiding van het gesprek was de vraag van een kennis uit mijn Linkedin netwerk. Hij is ondernemer en heeft enkele afslankstudio’s met voornamelijk vrouwelijke medewerkers en hij merkte dat deze dames het wel goed deden maar niet alles eruit haalde wat betreft extra omzet.

Ondanks zijn herhaalde tips en adviezen leek het erop dat deze medewerkers een beetje ‘doof’ waren geworden voor zijn tips en adviezen. Hij was niet ontevreden over de omzet maar als goede ondernemer kijk je altijd hoe het beter kan.

Ondanks dat deze dames niet in mijn doelgroep zitten wil ik hem wel helpen met enkele tips want naast deze bedrijven adviseert hij andere bedrijven over marketing en daarom past HIJ precies in mijn doelgroep:

  • mannelijke ondernemer
  • adviseur, trainer en consultant
  • dienstverlener

Mijn Vragen Over Zijn Verkoopmethode

Ik stelde hem enige vragen over zijn verkoopmethode en hoe hij ze nu hielp om meer omzet realiseren. Zijn antwoord was logisch; met regelmaat was er werkoverleg en dan vertelde hij enkele tips hoe ze meer omzet kunnen halen. Deze verkooptips kwamen dus telkens van dezelfde persoon af; de eigenaar.

De dames hadden dus in de afgelopen tijd al regelmatig te horen gekregen dat de omzet omhoog kan door gebruik te maken van de tips van de eigenaar.

Kun jij je voorstellen dat dit al kan leiden naar ergernis want als je telkens van dezelfde persoon dezelfde tips hoort (soms in een ander jasje) kan deze herhaling tot ergernis leiden.

Hoe krijg ik ze zover dat ze meer gaan verkopen?

Deze vraag kun je ook jezelf stellen als adviseur – trainer – coach – consultant en hierop het antwoord vinden want dit was wat ik hem vertelde:

‘weten deze medewerkers dat wanneer zij niet het beste aanbod doen aan hun klanten, zij deze klanten niet als beste helpen om hun doelen te bereiken?’

En daar was de oplossing; ze hoorde de tips en adviezen van de eigenaar terwijl ze niet vanuit zichzelf de vraag stelden of ze het maximale deden voor hun klanten. Ze gaven de klanten niet de beste service op het adviesgebied.

Waarschijnlijk hebben de dames een andere voorkeur van een gedragsstijl als de eigenaar, en natuurlijk ook andere belangen wat betreft omzet.

Om de dames dezelfde richting op te krijgen is het belangrijk om erachter te komen wat de klant wilt bereiken en wat dan het beste aanbod is om dit doel te bereiken. In plaats van andersom; de klant tevreden te maken en meegaan in keuze die de klant maakt op basis van incomplete informatie.

Vaak weet de klant niet wat het beste is voor hem / haar. Ze denken het te weten maar het is jouw taak, als adviseur, om ze te wijzen op datgene wat het beste resultaat biedt en op basis daarvan de klant de keuze te laten maken.

De klant maakt een keuze op basis van verschillende reden;

  • budget (geld)
  • inspanning (wilskracht, discipline, etc)
  • tijd
  • kennis

Hierop kan de klant denken dat ze de beste keuze maken maar als blijkt dat jij, met meer kennis en ervaring, weet dat het beter is om een andere keuze te maken dien je dit voor te leggen aan je klant.

Vaak weet de klant niet alles en kan daarom niet de beste keuze maken!

Ga daarom niet automatisch mee in de keuze van de klant maar inventariseer duidelijk wat de doelen zijn van je klant en geef hierop een advies.

Geef de klanten wat ze nodig hebben, om hun doelen te bereiken!

Te vaak wordt er uitgegaan vanuit het product want dat is wat je verkoopt maar dat is niet het beste advies. Het beste advies kun je alleen geven wanneer je luistert naar de wensen van je klant. En als dan blijkt dat jouw product niet het beste is kun je dit aangeven.

De klant beslist zelf welke keuze ze maken maar het is jouw verplichting om het beste advies te geven.

Verkoopcoaching voor Trainer – Adviseur – Coach – Consultant

Bij mijn klanten maak ik gebruik van het Business-wiel, een ideaal businessmodel voor mijn doelgroep van trainer – coach – consultant – adviseur. In dit businessmodel laten we het uitgangspunt van verkopen vanuit het product los en gaan we op zoek naar het beste advies voor de klant.

Wanneer dan blijkt WAT de klant nodig heeft kunnen we hierop een voorstel en aanbod doen dat logisch is voor de klant om hierop met een JA te antwoorden.

Het is goed mogelijk dat je veel gemakkelijker ‘ja’ als antwoord krijgt op je voorstellen als je het op deze manier doet, zelfs met een hogere (veel hogere) prijs.

De reden hiervoor is heel simpel; je geeft wat de klant nodig heeft nadat je een goede inventarisatie hebt gemaakt.

De logische manier om het probleem van de klant op te lossen is dan door in te gaan op jouw voorstel!

Let op; het betekent niet dat je altijd maatwerk biedt. Dit is iets dat je sterk afraadt maar wat ik je wel aanraadt is om je klant de juiste vragen te stellen zodat je het beste antwoord kunt geven.